Het aantal online berichten waarin zorgverzekeraars genoemd worden, lag het afgelopen jaar bijna 40 procent hoger dan in 2013. Tijdens de overstapperiode verschenen er 190.258 berichten, terwijl dat er in 2013 nog 137.367 waren. Dat blijkt uit social media monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder 43 zorglabels in Nederland.
Menzis was in 2014 voor het derde jaar op rij het meest besproken met 25.055 berichten. VGZ heeft de tweede plek met 24.496 berichten en Ditzo de derde met 16.978 berichten. Deze laatste partij werkt zelf wel sterk mee aan de buzz: 51 procent van de berichten komt van Ditzo zelf. Menzis stuurt van het aantal berichten dat verschijnt maar 12 procent zelf. Bij VGZ is dit percentage 3 procent.
Positiviteit
Als het gaat om het percentage positieve berichten scoort Univé 87 procent het beste, gevolgd door Ditzo (met 77 procent) en Zilveren Kruis en nieuwkomer VvAA (beide 73 procent).