Tech

Patiënt met hersenletsel gebaat bij digitaal contact

Patiënt met hersenletsel gebaat bij digitaal contact

Zorgorganisatie Siza en zorginnovator FocusCura hebben een nieuwe werkwijze ontwikkeld voor cliënten met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Via SizaContactplus wordt persoonlijk contact gecombineerd met digitale middelen. Mobiele applicaties helpen mensen met NAH om structuur aan te brengen in hun dag en hun sociale contacten te onderhouden. Ze nemen zelf de regie en kunnen zelfstandig hun leven leiden, waar nodig is er ondersteuning.

Per jaar lopen 130.000 mensen Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) op, bijvoorbeeld door een ongeval, hersenbloeding of een ziekte als Parkinson of MS. Hun leven verandert voorgoed. Vaak hebben zij veel zorg nodig, maar door ontkenning of zelfoverschatting accepteren mensen met NAH de geboden zorg niet altijd.

Meer dan 700 voornamelijk extramurale cliënten van Siza ontvangen inmiddels zorg via SizaContactPus. En met succes, laat de organisatie weten. De kwaliteit van de geleverde zorg stijgt, terwijl tegelijk de zorgvraag fors afneemt. 

iPad

Hélène te Hennepe van FocusCura, vertelt hoe het in de praktijk werkt: "Reminders in de AgendaApp (ook voor slechtzienden) met geluid en kleur helpen met het plannen van de dagen. En een cliënt die niet meer kan schrijven, gebruikt audio-memo’s op de iPad om berichten in te spreken om zo toch contact te kunnen onderhouden via mail. Ook de voorleesfunctie van de iPad en videocontact in de BeeldbelApp ondersteunen actief contact met de omgeving zoals familie en vrienden."

Begeleiders merken dat de totale contacttijd met de cliënt afneemt. Zij besparen bovendien veel reistijd, terwijl de cliënten de zorg als kwalitatief beter ervaren. Er wordt momenteel onderzoek gedaan door Siza naar de exacte tijdsbesparing die de toepassing oplevert.

Joukje Janssen, ervaren zorgverlener en projectleider SizaContactPlus:  "Eerder vond het contact altijd plaats bij de cliënt thuis. Een begeleider kwam eens in de één of twee weken bij de cliënt langs en alle vragen werden op dat moment behandeld. De begeleider blijft ook nu bij de cliënt langskomen, maar dankzij de BeeldbelApp is nu veelvuldiger en directer contact mogelijk. Daarbij krijgt de cliënt direct antwoord op een vraag en hoeft hij niet te wachten tot het volgende bezoek van de begeleider. Dit voorkomt frustratie en onzekerheid."

Uitrol

Het aantal gebruikers van SizaContactPlus neemt iedere week toe en wordt door de hele organisatie uitgerold. Siza wil graag haar ervaringen delen met andere organisaties en bekijkt hoe dit ingericht kan worden. Er kan bijvoorbeeld een uitwisseling van medewerkers met andere organisaties plaatsvinden om zo het systeem meer bekendheid te geven.

FocusCura ontwikkelde eerder in samenwerking met Sensire het Beeldzorg-concept, waarbij zorgorganisaties gebruik maken van tablets om contact te houden met cliënten. Dit voorbeeld wordt inmiddels door vele zorgorganisaties gevolgd.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top