De Reclame Code Commissie heeft dinsdag geoordeeld dat de zorgspotjes van het ministerie van Volksgezondheid “te weinig genuanceerd” en “te rooskleurig” zijn. Dat zegt althans vakcentrale FNV. Vakbond FNV Zorg en Welzijn diende het bezwaar eind vorig jaar in bij de commissie.
Het gaat om de spotjes in de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’, waarin bijvoorbeeld wordt gesteld dat ouderen altijd de zorg zullen krijgen die ze nodig hebben.
“De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve, informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame”, zegt Corrie van Brenk van FNV Zorg en Welzijn.
Volgens FNV heeft de Reclame Code Commissie het ministerie geadviseerd om in het vervolg niet meer op deze manier reclame te maken. De commissie kan zelf inhoudelijk nog niet op de uitspraak reageren.
“Het gaat om een voorlopige uitspraak”, zegt een woordvoerster. “Die is vandaag naar de beide partijen gestuurd. Nu geldt er een beroepstermijn waarbinnen de commissie in ieder geval nog niets over de uitspraak mag zeggen. Omdat het om een versnelde procedure gaat is die beroepstermijn een week.”