Het LUMC heeft een navigatie-app voor patiënten gelanceerd. De app brengt de patiënt vanaf de entree naar de locatie waar de afspraak is, maar ook van de ene plek in het ziekenhuis naar een andere plek, bij meerdere afspraken.
Om de app te maken zijn 150 bestemmingen binnen het ziekenhuis gedefinieerd. Omdat ook van de ene naar de andere bestemming genavigeerd kan worden, zijn in totaal 22.350 routes mogelijk. De app berekent altijd de kortste route, maar houdt wel rekening met voorkeuren; routes waarvan het ziekenhuis wil dat mensen deze lopen.
Ervaringen
De LUMC app is niet de eerste navigatieapp. Thomas Schneider, adviseur zorglogistiek van het LUMC en projectleider van de app, heeft tekeningen gebruikt om de patiënt de route te wijzen. “Andere apps maken gebruik van foto’s voor navigatie”, zegt Schneider. “Dat blijkt in de praktijk lastig omdat er doorgaans veel verbouwd wordt in ziekenhuizen. Als een gang opengebroken is, moeten er nieuwe foto’s gemaakt en ingevoerd worden in het systeem. Dit vergt intensief beheer. Daarnaast kunnen wij de kaarten en routes in eigen beheer onderhouden en updaten.”
Uitloop
Navigeren door het ziekenhuis met een app is pas de eerste stap. Op den duur is het de bedoeling dat locatiebepaling en afspraakgerelateerde informatie aan de app worden toegevoegd. De patiënt kan dan thuis al zien of er uitlooptijd is van de afspraak. Ook kan het ziekenhuis gebruik maken van de informatie die patiënten met de app genereren.
Service
Schneider benadrukt dat de app uitsluitend gebruikt wordt om de kwaliteit van zorg voor patiënten en de service te verbeteren. De app is samen met de cliëntenraad van het LUMC ontwikkeld. Patiënten worden niet verplicht de app te gebruiken.