ACTUEEL

'Onvindbare' chirurg trekt boetekleed aan

De chirurg die betrokken was bij de dood van twee patiënten in Hoogeveen, erkent dat hij fouten heeft gemaakt. "Ik trek het boetekleed aan", zei chirurg Robert Muller vrijdag tijdens een tuchtzaak in Zwolle. De chirurg vertrok na de incidenten en was een tijdlang onvindbaar.

In april 2012 moest een patiënt na een operatie aan zijn buikslagader acuut opnieuw worden geopereerd. De chirurg die de hersteloperatie deed, meldde het college van bestuur van het Bethesda-ziekenhuis in Hoogeveen dat de eerste operatie "volstrekt ondeskundig was uitgevoerd". Deze patiënt overleefde het niet. Ook een tweede patiënt overleed door onprofessioneel handelen, aldus de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De Inspectie verbood Muller eerder al om complexe vaatchirurgische handelingen uit te voeren en wil dit in stand houden. De man zou een gevaar zijn voor de veiligheid van patiënten.

Operaties van nog eens vier overleden patiënten werden tegen het licht gehouden maar de verslagen ontbraken. Hoe ernstig de patiënten er ook aan toe waren: volgens de Inspectie waren ze beter af geweest als de chirurg niet op zijn wijze had ingegrepen.

Mengele

De Inspectie meldde in 2013 dat ze niet wist waar Muller zich bevond. Onbekend was of hij nog in Nederland werkte. Volgens de advocaat van Muller leidde deze 'oproep' tot een heksenjacht naar de vindplaats van zijn cliënt. De advocaat meende dat de chirurg al openbaar gestraft is na berichtgeving door de Inspectie. Via sociale media werd Muller al vergeleken met nazi-arts Mengele, zei hij. De twee patiënten overleden door 'een ongelukkige samenloop van omstandigheden'. De ervaren chirurg die hem kon bijstaan, was onbereikbaar. "Mijn cliënt moest wel ingrijpen."

Muller zelf wil graag weer aan het werk. "Ik wil in staat gesteld worden mijn registratie als algemeen chirurg terug te krijgen." Het Openbaar Ministerie en het ziekenhuis meldden het overlijden destijds bij de Inspectie. Het OM meldde desgevraagd dat er geen strafrechtelijk onderzoek loopt tegen de chirurg. Vonnis in de tuchtzaak op 27 maart. (ANP)

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Arend de Heus

3 maart 2015

Wie is verantwoordelijk?

Wat een trieste situatie. Hier zijn veel verliezers. Laten we aannemen dat de chirurg de beste intenties heeft gehad, wie niet trouwens, en door de situatie die hoog acuut was geen andere beslissing kon nemen dan ingrijpen.
Om eerlijk te zijn zou ik als patiënt in een acute situatie de enig aanwezige chirurg toestemming geven om in te grijpen.

Toch blijf ik met een vraag zitten:
Hoe kun je een verkeerde afloop in de toekomst nu zo goed mogelijk voorkomen? En in hoeverre is de chirurg, zijn de directe medewerkers en is het ziekenhuis hierop aanspreekbaar? Kortom wie is er eigenlijk verantwoordelijk? En met verantwoordelijk bedoel ik niet voor de fout maar voor de verbetering. Want dat is het enige waarin ik als "klant" geïnteresseerd ben.
Stuur niet op angst en straf maar op kwaliteit en verbetering anders leren we nooit van onze fouten.
Daarvoor is het team verantwoordelijk, en niet alleen de chirurg. Zorg dat de verliezers winnaars worden. Of ben ik degene die hier gek is?

Een bezorgde misschien toekomstige klant,
Tevens: Action Learning Specialist.

Top