ACTUEEL

Patiënt helpt verzekeraar aan tonnen

Oplettende patiënten helpen verzekeraars steeds beter in de jacht op foute rekeningen. Dankzij hun meldingen zeggen CZ en VGZ tonnen te hebben bespaard tussen begin augustus en eind 2014.

Dit meldt De Telegraaf. In een paar maanden tijd kreeg CZ 10.000 meldingen binnen via de eigen website. Hiervan leidde 15 procent tot een correctie van de rekening, in totaal is 350.000 euro bespaard.

Opvallend veel meldingen gingen over de apotheek of de huisarts, waarbij zorg die niet geleverd is, wel op de rekening stond. Zo declareerde een apotheek medicijnen die niet waren opgehaald en een huisarts rekende een telefonisch gesprek met een patiënt alsof die een uitgebreid consult op de praktijk had gekregen. De grootste besparing via meldingen komt van controle op ziekenhuisrekeningen.

Verzekeraars en zorgverleners tonen behandelkosten sinds de zomer duidelijker, zonder ingewikkelde codes. Ook Zilveren Kruis en VGZ motiveren verzekerden sinds de zomer fouten te melden via hun websites. VGZ zegt hierdoor evenals CZ tonnen te hebben bespaard.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Ron Sneep

19 februari 2015

Een besparing van € 350.000 dekt niet de kop van dit artikel. Het initiatief verdient lof, de tekst is tendentieus. Vast gesteld is dat het systeem van declareren zo ingewikkeld is dat fouten snel zijn gemaakt. Van fraude was geen sprake. Waarom dan nu weer die indruk wekken?
Hoeveel % is die € 350.000 van het totaal gedeclareerde bedrag bij deze ziektekostenverzekeraars. Marginaal, lijkt mij. Mijn suggestie voor de kop boven dit artikel: Patiënt verbetert systeem van declareren, maar resultaat is marginaal.

Top