Nefarma is het niet eens met de Autoriteit Consument en Markt dat de beprijzing van geneesmiddelen anders moet. De brancheorganisatie van farmaceutische bedrijven vindt dat het rapport dat de ACM hierover publiceerde belangrijke ontwikkelingen in de markt over het hoofd ziet.
Door deze incompleetheid in de analyse ontstaat een onevenwichtig beeld en worden onjuiste conclusies getrokken. Aldus een eerste reactie van Nefarma op het rapport ‘Farmacie onder de loep’.
Volgens de ACM vormen stijgende geneesmiddeluitgaven een groot probleem voor de betaalbaarheid van de Nederlandse gezondheidszorg. Nefarma spreekt dit tegen. De laatste jaren zou er juist sprake van een daling van de uitgaven aan geneesmiddelen.
De branchevereniging vindt het verder jammer dat het ACM-rapport geen onderscheid tussen de officiële lijstprijzen en de werkelijke prijzen zoals die tot stand komen door onderhandelingen tussen partijen. “Er worden dus conclusies getrokken op basis van aannames die niet stroken met de werkelijkheid”, aldus Nefarma.
Tot slot schiet de vergelijkingen die de ACM maakt met het buitenland Nefarma in het verkeerde keelgat. “Een duidelijk voorbeeld is de marktpositie van generieke geneesmiddelen ten opzichte van merkgeneesmiddelen. Vergeleken met andere landen is het aandeel van de generieke geneesmiddelen in Nederland opvallend hoog.” Bij Nefarma zouden duurdere middelen pas in beeld komen als goedkopere niet tot het gewenste resultaat leiden.
Grip
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil de grip op de beprijzing van geneesmiddelen vergroten. De toezichthouder stelt onder meer voor om de prijs voor een geneesmiddel buiten het ziekenhuis gelijk te trekken met de lagere prijs binnen het ziekenhuis – waar fabrikanten vaak fikse kortingen geven.
De kartelwaakhond constateerde dat fabrikanten van merkgeneesmiddelen wereldwijd de toetreding van goedkopere merkloze geneesmiddelen soms tegenwerken. Dat maakt geneesmiddelen onnodig duur, aldus de ACM.
Zo gebeurt het volgens ACM regelmatig dat farmaceuten op grond van marginale verbeteringen een octrooi op een geneesmiddel verlengen om zo hun markt veilig te stellen. Ook zijn er fabrikanten die concurrenten betalen om een goedkoper merkloos medicijn nog niet op de markt te brengen. Een andere methode van medicijnfabrikanten om hun omzet te verhogen is door artsen en medisch specialisten te beïnvloeden.