De problemen met de salarisadministratie van Laurens lijken grotendeels opgelost. De Rotterdamse thuiszorgorganisatie laat weten dat zo’n duizend van de 1700 medewerkers in maart het juiste salaris krijgen.
De overige 700 medewerkers zullen naar verwachting in april weer betaald krijgen naar de uren die zij daadwerkelijk hebben gewerkt. Dat zegt een woordvoerster van Laurens.
Uren
In februari liet Laurens zijn medewerkers via een e-mail weten dat er iets mis was gegaan met de urenregistratie. In plaats van het aantal gewerkte uren zouden zij daarom een salaris krijgen op basis van hun contracturen. Sommige medewerkers dreigden daardoor flink minder inkomsten binnen te krijgen.
Dat laatste bleek echter slechts in een tiental gevallen zo uit te pakken. “Verreweg de meeste mensen kregen een salaris dat hun inkomen van de maanden ervoor benaderde”, zegt de woordvoerster van de zorgorganisatie. “Voor de overigen is gelijk een aparte regeling getroffen, zodat ook zij er in inkomsten niet te veel op achteruit zouden gaan.”
FNV Zorg en Welzijn bevestigt dit beeld. In februari kreeg de vakbond bezorgde telefoontjes van medewerkers. In maart bleven die signalen vooralsnog uit.
PlanApp
De problemen met de salarisadministratie werden veroorzaakt door registratiesystemen die niet goed met elkaar communiceerden. Laurens benadrukt dat het niet de PlanApp was die faalde. “We werken met drie applicaties, de PlanApp, mijnCaress en Monaco. Die waren nog niet goed op elkaar afgestemd”, aldus de woordvoerster.