De vervanging van de standaard poliklinische controle bij patiënten met COPD door een ‘zorg op aanvraag’-systeem, leidt tot minder situaties van plotse verergering van de ziekteverschijnselen, minder bezoeken aan huisarts en ziekenhuis en tot minder ziekenhuisopnames. Bovendien leidt het tot een kostenbesparing voor zorgaanbieder en zorgverzekeraar.
Dit blijkt uit onderzoek van Farida Berkhof naar het systeem dat standaard wordt toegepast bij mensen met COPD bij Isala in Zwolle. Ze promoveert op 29 april op haar proefschrift aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Kwaliteit van leven
Berkhof onderzocht een systeem, waarbij COPD-patiënten zorg op aanvraag kregen. Daarbij kregen ze een instructie hoe ze zelf om hulp kunnen en moeten vragen bij een toename van klachten. Berkhof: “Het leidde tot minder poliklinische bezoeken bij de huisarts en minder plotse verslechteringen in de gezondheidstoestand van de COPD-patiënten. Verder blijkt dat hun kwaliteit van leven gelijk blijft.” Het systeem leidt daarnaast tot een besparing van kosten voor zorgaanbieder en zorgverzekeraar.
Berkhof ging ook een ander systeem na. Hierbij belde een gespecialiseerde longverpleegkundige patiënten met COPD elke twee weken, om zo hun klachten te volgen. Bij een toename van klachten werden mensen behandeld. Uit het onderzoek blijkt dat dit leidt tot een toename van longaanvallen, poliklinische bezoeken in het ziekenhuis en een verslechtering van de gezondheidstoestand. Volgens Berkhof komt dit waarschijnlijk omdat patiënten door het frequente contact te vaak worden herinnerd aan hun chronische ziekte en de symptomen. Zij raadt dan ook af om dit systeem in te voeren.
ThuismeetService
Zorginstelling Sensire, zorginnovatiebedrijf FocusCura en het Slingeland ziekenhuis hebben ook een zorg op aanvraag-systeem ontwikkeld. Deze ThuismeetService voorkomt 28 procent heropnames in het ziekenhuis onder mensen met COPD en hartfalen. Patiënten kunnen met de ThuismeetApp zelf hun metingen thuis verrichten, in plaats van naar het ziekenhuis te gaan.