Zorgaanbieder Fundis en dienstverleners Assist, TSN en Tzorg hebben het initiatief genomen voor de oprichting van het Landelijk Platform Dienstenvouchers (LPD). Door deze dienstenvouchers veilig, centraal en landelijk te organiseren willen de vier partijen een optimale inzet van de Huishoudelijke Hulp Toelage bewerkstelligen.
Om de bezuiniging op het Wmo-budget voor huishoudelijke hulp te verlichten, heeft het kabinet de komende twee jaar extra budget beschikbaar gesteld. Deze Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) moeten gemeenten op een andere manier besteden dan nu gebruikelijk is binnen de Wmo. Belangrijkste doel is de vraag naar huishoudelijke hulp te stimuleren om zoveel mogelijk volwaardige werkgelegenheid te behouden.
Om de HHT optimaal te benutten en gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van de regeling, heeft het Landelijk Platform Dienstenvouchers in samenwerking met WMO kantoor en DataByte een geautomatiseerd systeem ontwikkeld. Via dit systeem wordt het gebruik van de dienstenvouchers veilig, efficiënt en effectief georganiseerd. Gemeenten kunnen het systeem gebruiken voor de uitvoering van de HHT en eventuele andere voorzieningen en diensten aanbieden. DataByte zorgt voor de IT-infrastructuur en WMO kantoor draagt zorg voor het administratieve proces.
Minimale kosten
Het systeem staat open voor alle Nederlandse gemeenten, de door hen gecontracteerde zorgaanbieders en inwoners die volgens criteria van gemeenten gebruik mogen maken van de dienstenvoucher. Door het digitale systeem en standaardisatie kunnen de kosten voor de dienstenvoucher laag gehouden worden. Tegen minimale kosten per voucher worden gemeenten, zorgaanbieders en inwoners volledig ”ontzorgd’ in de administratieve afhandeling.