ACTUEEL

NPCF gaat verpleeghuizen beoordelen

Patiëntenfederatie NPCF gaat de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen in kaart brengen. Eind 2017 moet relevante informatie van 75 procent van alle verpleeghuizen te vinden zijn op de waarderingssite ZorgkaartNederland.

Interviewteams bezoeken vanaf deze week instellingen om daar van bewoners te horen en op te tekenen hoe ze zich voelen in het verpleeghuis. Hoe is de zorg, wordt er naar bewoners geluisterd, kan de parkiet mee? Door informatie te vergaren onder bewoners verwacht NPCF een goed beeld van de kwaliteit te kunnen schetsen. Ook wil de Patiëntenfederatie in kaart brengen wat beter kan en waaraan nog behoefte is.

Directeur Wilna Wind van NPCF: "Mensen die naar een verpleeghuis gaan zijn vaak onzeker. Weten niet wat ze kunnen verwachten. Ze verlaten toch hun eigen vertrouwde omgeving. Als we er dankzij deze waarderingen in slagen een goed beeld te geven van een verpleeghuis is het voor toekomstige bewoners en hun naasten misschien gemakkelijker om een keuze te maken."

Kwaliteit vergroten

Het project maakt deel uit van het programma van staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) om de kwaliteit van verpleeghuiszorg te vergroten. 'Waardigheid en trots. Liefdevolle zorg voor onze ouderen' heet het programma, dat ertoe moet leiden dat de zorg transparant wordt en de kwaliteit van verpleeghuizen breed beschikbaar komt. Zo kunnen mensen die voor de keus staan wel of niet naar een verpleeghuis te gaan, een beter beeld krijgen van wat hen te wachten staat.

Nog dit jaar wil ZorgkaartNederland twintigduizend waarderingen van verpleeghuizen ophalen bij bewoners. Uiteindelijk moeten er minstens 75 duizend waarderingen in drie jaar tijd worden opgehaald. Voor het ophalen van de reacties van de bewoners maakt ZorgkaartNederland gebruik van de capaciteit en expertise van marktonderzoekbureaus ContactPulse en SmartAgent MarketResponse (SAMR).

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Frank Conijn

29 juli 2015

"Kan de parkiet mee?" moge een rare vraag lijken, maar voor sommige ouderen is dat heel erg belangrijk. Vooral bij beginnend dementerende die toch al van slag zijn als ze van woonomgeving moeten veranderen. Dus in die zin is het een goede zaak dat de NPCF afgestapt is van het idee dat je de kwaliteit van de intramurale care kunt bepalen met slechts zes -- gerichte en deels niet eens van toepassing zijnde -- vragen. Op basis waarvan de NPCF's Zorgkaart Nederland dat tot voor kort(?) meende te kunnen doen.

Het bericht roept echter de vraag op of dit dé methode is om de consumenttevredenheid te meten. Ik zou denken van niet. Met alle respect voor ContactPulse en SAMR, maar drie jaar erover doen om de kwaliteit van zorg van verpleeghuizen in kaart te brengen? En daar 75.000 interviews voor nodig hebben? Die dan elke paar jaar herhaald moeten worden, om de kwaliteit te kunnen blijven monitoren?

Dat kan veel kosteneffectiever en sneller, met behulp van de Universele Consumenttevredenheidsschaal. Het enige dat daarvoor nodig is dat de zorgaanbieders de patiënten aanmelden met een (hoofd)diagnose en een e-mailadres van een vertegenwoordiger. Zie https://gezondezorg.org/ctm voor meer informatie, inclusief de genoemde zes vragen.

matthe grootjen

10 januari 2016

ik zoek de 6 vragen die in de brief worden aangegeven.

matthe grootjen

10 januari 2016

de ervaringen in het v.h zijn goed ,mijn vrouw is 9 maanden in het v.h.ik als partner voel me wel buiten gesloten in de zorg. ik moet me heel sterk melden om iets te weten te komen. Ik heb het gevoel dat men in de verpleging niet weet hoe erg het voor de partner is.

Top