Het gaat beter met de uitbetaling van persoonsgebonden budgetten (pgb). 95 procent van declaraties die tussen 22 juni tot en met 19 juli zijn ingediend is op tijd uitbetaald. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft bovendien in juli 92,8 procent van de klachten die via Per Saldo zijn binnengekomen binnen drie werkdagen behandeld en de declaraties betaald.
Dit schrijft staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid) in zijn driemaandelijkse update aan de Tweede Kamer. “Bij Per Saldo is in juli het aantal meldingen betreffende betalingsproblemen (we-derom) afgenomen naar circa 15 meldingen per dag”, schrijft Van Rijn. “Daarnaast komen bij Per Saldo dagelijks circa 10 meldingen binnen over onjuiste of onvolledige gegevens in het dossier. Bij de Helpdesk Zorgaanbieders zien we ook een dalende trend. Hier melden zich circa 2 zorginstellingen per dag.”
Ook de bereikbaarheid van de SVB is verbeterd, zegt Van Rijn: “Iin de periode van 1 tot en met 19 juli heeft de SVB ruim 35.000 telefoontjes verwerkt met een gemiddelde wachttijd van 9 seconden. Daarmee is de bereikbaarheid conform afspraak en verder verbeterd.”
Verbeterplan
De betrokken partijen zijn het erover eens dat het pgb-systeem nodig verbeterd moet worden, stelt de staatssecretaris. Om tot een verbeterplan te komen wordt deze zomer een aantal overlegsessies georganiseerd waarin alle partijen voorstellen kunnen doen. Op 1 januari 2016 zou er een stabiel pgb-systeem moeten zijn, aldus Van Rijn.
In de tussentijd laat het ministerie onderzoek doen naar de financiële schade die pgb-houders en zorgverleners hebben ondervonden.