ACTUEEL

‘Individueel zorgaanbod mag geen geld kosten’

Zorgconsumenten worden zich in toenemende bewust van hun keuzevrijheid. Dit blijkt ondermeer uit het groeiende gebruik van uiteenlopende informatiebronnen. Toch is maar een op de vijf zorgconsumenten bereid om meer te betalen voor een individuele keuze in het aanbod.

Dekking

Een en ander blijkt uit de jaarlijkse Trendwatch Zorgconsument die wordt uitgevoerd door de Casemanagement Groep. Consumenten laten zich bij de keuze voor een zorgaanbieder vooral leiden door de vraag of de verzekering de behandeling dekt. Ook bereikbaarheid is een belangrijke overweging.

Traditionele adviesrol

Bij het maken van keuzes maakt de consument steeds meer gebruik van een breed scala aan informatiebronnen, zoals het internet, de zorgverzekeraar en de ervaringen van familie en bekenden.  Toch is de traditionele verwijs- en adviesrol van de huisarts nog altijd leidend, zo stelt de Casemanagement Groep.

Zeeuwse consument negatiever

Voor de regio Zeeland voerde de Casemanagement Groep een aparte trendwatch uit, met enkele opvallende uitkomsten als resultaat. Zo raadplegen Zeeuwse consumenten minder vaak het internet. Opvallend is dat Zeeuwse consumenten ook minder positieve  ervaringen met ziekenhuizen hebben en mede daardoor een negatiever beeld van ziekenhuizen. Bovendien zijn Zeeuwse consumenten minder bereid om langer dan dertig minuten te reizen voor een behandeling in het ziekenhuis.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top