Tech

Zaans MC besteedt IT volledig uit

Zaans MC besteedt IT volledig uit

Het Zaans Medisch Centrum (ZMC) heeft het beheer van de IT-infrastructuur volledig uitbesteed. Naar eigen zeggen is het Zaans MC daarmee het eerste ziekenhuis in Nederland dat deze stap zet.

Het beheer komt in handen van IT-dienstverlener Atos. Het bedrijf wordt verantwoordelijk voor het beheer van de werkplekken, servers, het netwerk, de opslag- en backup-faciliteiten, de service desk en de service-integratie van ZMC. Atos neemt de IT-dienstverlening daarmee één-op-één over en gaat diensten aanbieden op basis van een nieuwe hoogwaardige IT-architectuur vanuit haar datacenters in Eindhoven. De migratie naar deze architectuur vindt plaats voor de verhuizing van het ZMC naar het nieuwe ziekenhuis dat eind 2016 klaar moet zijn.

Netwerkstrategie

De uitbesteding maakt deel uit van de netwerkstrategie waarbij het ZMC zich zoveel mogelijk concentreert op haar kerntaken. In het verlengde hiervan besteedt het ziekenhuis een aantal ondersteunende diensten uit aan derden in de overgang naar het nieuwe ziekenhuis. ZMC beschouwt IT als een ondersteunende dienst, maar ook als een belangrijke pijler van de kwaliteit en de efficiency van haar kerntaak: het verlenen van zorg. ZMC heeft onder begeleiding van M&I/Partners en de raad van bestuur naar eigen zeggen gezorgd voor een gedegen voorbereiding om de eigen organisatie klaar te stomen voor de uitbesteding en de juiste IT-partner te selecteren.

“Het Zaans Medisch Centrum heeft voor Atos gekozen omdat hun aanbieding het beste aansluit op onze specifieke wensen en eisen, met oog voor de continuïteit van onze bedrijfsvoering en het belang van ons elektronisch patiëntendossier EZIS van Chipsoft”, zegt Janine Schuijt, Manager I&A van het Zaans Medisch Centrum. “Daarbij verwachten we dat Atos een partner is met wie we in de nieuwbouw tot IT-oplossingen kunnen komen die echt bijdragen aan onze kwaliteit van zorg.”

Voortrekker

Volgens Theo Weydenfeld, commercieel directeur Managed Services van Atos, neemt het ZMC met de uitbesteding een voortrekkersrol op zich. “De zorg in Nederland staat op een hoog niveau, maar staat voor de uitdaging om zorg van een hoge kwaliteit tegen verantwoorde kosten te blijven leveren. IT speelt hierbij een belangrijke rol. ZMC heeft een voorbeeldfunctie voor andere ziekenhuizen door zich te concentreren op haar primaire zorgprocessen en de IT uit te besteden. Wij zijn er van overtuigd dat veel ziekenhuizen deze weg inslaan. In samenwerking met onze strategische partner Dell hebben we hiervoor een Proof of Concept ontwikkeld.”

Volgens Mark van der Velden, principal adviseur van M&I/Partners, is het voor zorginstellingen bijna onmogelijk om zelfstandig alle innovaties op IT-terrein te volgen en ook nog de basis-ICT-voorzieningen op peil te houden. “Instellingen kijken dan ook steeds vaker naar gespecialiseerde commerciële partijen voor het leveren van delen van de ICT-dienstverlening”, aldus Van der Velden.

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Jos van der Heijden

3 september 2015

MCA Gemini Groep heeft in 2014 deze keuze al gemaakt en is, as we speek, in de POC fase om enkele systemen in Telecity 3 en 4 aan het testen. Conclusion is de partner van MGG, die het hele beheer van infra overneemt.

Jos van der Heijden
Hoofd ICT Operaties

D G o

10 september 2015

Ik moet de eerste leverancier nog tegenkomen die de SLA's uitlegt ten gunste van de klant. Over het algemeen leiden deze bij onvoorziene storingen tot onverwacht extreem hoge rekeningen.
NB ICT-ers van 'buiten' hebben doorgaans een hoger salaris en de toeleverancier wenst ook nog een rendement.
Verder is de reactietijd van een extern ondersteuner nooit zo hoog als gebruikers gewend waren van hun collega's op ICT binnen het ziekenhuis.

De ICT is inmiddels een zeer belangrijk onderdeel van de medische dienstverlening. Daarmee valt en staat de kwaliteit en zou een ziekenhuis in feite in eigen hand moeten houden.

Kortom, uitbesteding van ICT is een kwestie van schijnveiligheid, zadelt de organisatie op met onleesbare en multi-uitlegbare SLA's en leidt (op termijn?) zeker niet tot lagere ICT-kosten.

Top