ACTUEEL

Dichterbij gaat in gesprek met cliënten over hun wensen

Zorgaanbieder Dichterbij start het programma 'Als je het mij vraagt' om de wensen van cliënten op gebied van wonen, werken en vrije tijd te verzamelen. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen hun wensen kwijt op een website en er zullen gesprekken met hen plaatsvinden.

Dichterbij gaat gesprekken in groepsverband organiseren tussen cliënten, hun verwanten en medewerkers van de zorginstelling. Door gebruik te maken van de methode van Appreciative Inquiry, een aanpak voor organisatieverandering waarbij mensen samen onderzoeken wat er werkt in plaats van wat er verkeerd gaat. De teams, klanten, netwerk en medewerkers gaan met elkaar in gesprek. Op die manier wil Dichterbij de wensen van cliënten op het gebied van wonen, werken en vrije tijd verzamelen. Met sommige wensen kunnen cliënten en hun verwanten zelf aan de slag, andere wensen zal Dichterbij vervullen.

De website is gelanceerd en in oktober of november gaan de gesprekken plaatsvinden. Er hebben al wel testsessies plaatsgevonden tussen betrokkenen. Projectleider Hans Oosterkamp: "Cliënten wilden geen exotische, ingewikkelde dingen. Ze wensen heel basale dingen, zoals zelf koken. Eten bereiden is weggeorganiseerd in instellingen, maar het draagt bij aan het welbevinden van bewoners."

3 Reacties

om een reactie achter te laten

hans kröber

29 september 2015

De normaalste zaak
Is dit nu nieuws? Je zou toch denken dat het de normaalste zaak is om samen met mensen en hun netwerk te kijken dromen en wensen zijn en hoe vervolgens het leven in te richten. Kennelijk is dat niet overal zo, gezien dit bericht op Skipr. Dat geeft toch te denken!

Hans (H.J.) Oosterkamp

29 september 2015

Dank voor je reactie, Hans Kröber. Ook voor Dichterbij is het de normaalste zaak om met klanten en hun netwerk in gesprek te gaan over hun wensen. Het zou inderdaad te denken geven als dat niet het geval was. En of ‘Als je het mij vraagt’ nieuw is, is aan anderen.
Wat in ieder geval binnen Dichterbij voor nieuw elan zorgt is als team van klanten, vertegenwoordigers en medewerkers te komen tot een groepswens en die om te zetten in een actieplan waar alle betrokkenen deel aan hebben. Die betrokkenheid haalt alle vrijblijvendheid er af.

Mireille

6 oktober 2015

Ik vind het ook zeer normaal vanzelfsprekend en met alle respect.
Je gaat met ze in gesprek en blijft in gesprek je mag nooit over hoofden van mensen praten.
Je ondersteund ze waar nodig is en vraagt wat iemand nodig heeft
en vraagt door wat zijn of haar wensen zijn.
En ik kan een ding niet begrijpen waarom er een methode bedacht wordt?
Ik zou denken kijk wat er uitgevonden is en bedenk niet steeds iets op nieuws uit!
Het zou mooi zijn als je individueel gesprekken aan gaat met de clienten(mensen) zelf.
Goed dat daar dan wel aandacht voor wordt gegeven.
Altijd goed natuurlijk
de Naam Dichterbij zegt het al dan nog de praktijk waar maken.
dit is mijn reactie op jullie artikel Mireille de Beer Ervaringsdeskundige/LFB/Vilans/Clientvertrouwenspersoon

Top