Tech

Philips zet met 3D-katheter weer stap op slimme zorgmarkt

Philips zet met 3D-katheter weer stap op slimme zorgmarkt

Eigen producten, slimme samenwerkingen en handige overnames, geen middel zal Philips schuwen op zijn veroveringstocht op de zorgmarkt. Dat is donderdag duidelijk geworden bij een presentatie van Philips-topmannen Frans van Houten en Jeroen Tas.

Het elektronicaconcern kondigde eerder al aan dat het zich steeds meer op de zorgmarkt, met name imaging, maar ook smart health en healthcare information, zou richten. Daarvoor wordt momenteel ook de lichtdivisie verzelfstandigd en mogelijk in de etalage gezet.

Slimme katheter

Philips was al bekend van de "grote apparaten", de röntgenapparaten en de mri-scanners, maar in de toekomst wil het bedrijf ook steeds meer kleine apparaten ontwikkelen om informatie over patiënten te verzamelen, van glucosemeters en hartslagmeters tot valalarmen. Bovendien is ook al ingezet op zogeheten invasive imaging, die het menselijk lichaam niet alleen van buiten maar ook van binnen bekijkt en in beeld brengt.

Mede dankzij de overname van Volcano beschikt Philips al over een nieuwe, slimme katheterisatietechniek. Door dergelijke digitale beeldvormende technieken, andere innovatieve diagnostische technieken en IT denkt Philips dat het beroep van de radioloog voor het eerst in honderd jaar zal veranderen. Op de jaarlijkse bijeenkomst van de Radiological Society North America (RSNA) zal het elektronicaconcern een nieuwe analyse software presenteren die tumoren in de lever in 3D kan weergeven, maar tegelijkertijd ook kan analyseren of het weefsel dood of levend is, dus of een therapie aanslaat of niet.

Maakte de radioloog tot nog toe slechts - weliswaar steeds scherpere - beelden om die vervolgens aan andere specialisten over te dragen voor de diagnose, in de toekomst zal hij de middelen hebben om nog centralere rol te spelen in het zorgproces, zo stelde Jeroen Tas.

Data-analyse

Voor het bij elkaar brengen en analyseren van gezondheidsinformatie heeft Philips het digitale platform Health Suite ontwikkeld. Acht miljoen apparaten sturen er al constant informatie naartoe.  Omdat het verzamelen van zeer grote hoeveelheden data een "complexe" zaak is, is Philips op dit vlak ook al slimme samenwerkingen aangegaan, zoals met Amazon en Salesforce.  Een andere kennispartner is uitgever Wolters Kluwer.

Het verzamelen van gezondheidsinformatie is echter geen doel op zich, zo maakt ook Philips-CEO Van Houten duidelijk. De informatie moet in eerste instantie worden ingezet om gepersonaliseerde zorg te bieden aan patiënten, daarnaast moet de grote berg data worden gebruikt voor analyse van de grotere zorgproblemen die zich voordoen in een bevolkingsgroep.

Bij zijn stappen op de medische markt gaat Philips dan ook het liefst partnerschappen aan met partijen die de strenge toets van de Amerikaanse medische waakhond FDA kunnen doorstaan. De data die het bedrijf verzamelt en analyseert moeten medisch "valide zijn", dit in tegenstelling tot de data die worden verzameld door bijvoorbeeld de smartwatch van Apple, wijst Jeroen Tas fijntjes uit.

Conservatisme

Inmiddels zijn alle divisies geïnstrueerd om bij productontwikkeling ook aan de het online platform te denken. Alle consultants worden omgeschoold om de nieuwe producten bij ziekenhuizen en andere zorgaanbieders aan de man te kunnen brengen. Toch zal de overgang naar smart health niet van de ene op de andere dag gaan. Van Houten wijt dit aan "conservatisme" op de Nederlandse markt, waar "beloningssystemen nog altijd vooral bestaande structuren in stand houden".

Conservatisme zal niet alleen de Nederlandse markt verweten kunnen worden, maar ook de consument. Van Houten moet erkennen dat zijn 80-jarige moeder ook "geen apparaten aan haar lijf wil". Ook de privacy-gevoeligheid zal de Nederlandse markt en consument huiverig maken voor een digitaal platform als Health Suite. Toch laat de ontwikkeling van verschillende patiëntportalen en elektronische gezondheidsdossiers zien dat e-health een steeds grotere rol gaat spelen, ook met het oog op kwaliteitsbewaking. Van Houten en Tas verwachten dat e-health, smart health en big data-analyse binnen vijf tot tien jaar niet meer uit de gezondheidszorg en de samenleving weg te denken zullen zijn.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top