ACTUEEL

Veel ongelukken door verkeerschaos, ziekenhuizen wel open

Hulpdiensten in het noorden van het land hebben moeite om de grote hoeveelheid ongelukken af te wikkelen, volgens de VerkeersInformatieDienst, die het gevolg zijn van de barre weersomstandigheden. Inmiddels zijn wel alle ziekenhuizen open, in tegenstelling tot de afgelopen dagen.

De ziekenhuizen ondervinden wel gevolgen van de ijzel en daarbij behorende gladheid. Het is drukker dan normaal op de Spoedeisende Hulp-afdelingen, vanwege een toename aan botbreuken. Ook hebben medewerkers moeite om op tijd op het werk te komen. De ziekenhuizen vragen patiënten om er rekening mee te houden dat de planning anders verloopt. Het UMCG adviseert patiënten die een afspraak hebben op één van de poliklinieken zelfs om thuis te blijven. Tegelijkertijd stelt het ziekenhuis: "Iedereen die toch naar het UMCG komt, wordt uiteraard wel geholpen".

De patiëntenzorg vroeg in de ochtend kwam met wat horten en stoten op gang in de ziekenhuizen, omdat ook medewerkers moeite hebben om de locaties te bereiken. Dertig medewerkers van het Martini Ziekenhuis konden na hun late dienst niet naar huis. Zij hebben in het ziekenhuis geslapen. "Hier stond een hapje en drankje klaar in de avond en ontbijt in de vroege ochtend", aldus het Martini.

Overnachten

Treant Zorggroep laat bewust leden van OK-teams in het ziekenhuis overnachten, evenals andere medewerkers met bereikbaarheidsdiensten. Medewerkers die dichtbij de locaties wonen, draaien bovendien extra diensten om de zorg zoveel mogelijk te waarborgen. De afgelopen dagen konden zowel medewerkers als patiënten de locaties moeilijk of niet bereiken. Vooral ziekenhuislocatie Refaja (Stadskanaal) heeft hiermee te maken. Daarnaast is er extra drukte op de SEH’s door mensen die gevallen zijn en botbreuken hebben opgelopen.  

Door de drukte zijn de ziekenhuizen bovendien telefonisch moeilijker bereikbaar. Volgens het Martini Ziekenhuis, bellen heel veel patiënten die hun afspraak willen afzeggen. "Hierdoor kan het langer duren dan gebruikelijk voordat bellers te woord worden gestaan."

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top