ACTUEEL

Nieuwe donorcampagne spoort mensen aan om te praten

Vandaag start de nieuwe campagne over orgaandonatie met als motto 'Een leven redden. Je hebt het in je'. Het ministerie van VWS, de Nederlandse Transplantatie Stichting, gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen sporen met de campagne mensen aan om het gesprek over orgaandonatie met elkaar aan te gaan.

60 Procent van alle Nederlanders van 12 jaar en ouder staat niet in het Donorregister. Uit onderzoek blijkt volgens VWS dat er nog veel vragen zijn over orgaandonatie. De meest genoemde vragen zijn: ben ik wel geschikt als donor? Krijgt de familie wel tijd afscheid te nemen en hoe ziet je lichaam eruit na donatie? De campagne richt zich meer dan voorheen op deze vragen en twijfels. Een kwart van de niet-geregistreerde Nederlanders zegt het moeilijk te vinden om over orgaandonatie te praten. Ze vinden het met name een eng onderwerp en daardoor vervelend om erover te praten.

Drie op de tien hebben dan ook nog nooit met iemand over dit onderwerp gesproken. Toch vindt iets meer dan de helft van hen het belangrijk te weten wat hun naasten zelf willen na hun overlijden: wel of geen donor willen worden. Vier op de tien mensen zeggen het  vervelend te vinden als nabestaanden een dergelijke beslissing voor hen zouden moeten nemen. Het besef dat nabestaanden hierover moeten beslissen als je zelf geen keuze maakt, geeft voor 27 procent de doorslag om hun keuze vast te leggen in het Donorregister.

Gesprek

De nieuwe campagne wil twijfels en onzekerheden wegnemen, in eerste instantie door mensen aan te sporen het gesprek over orgaandonatie met elkaar aan te gaan. Zo'n gesprek over orgaandonatie blijkt nuttig te zijn: een kwart van degenen die wel over orgaandonatie hebben gesproken geeft aan zich zekerder te voelen over het onderwerp omdat familie of vrienden weten wat hun wensen zijn. Een gesprek bracht antwoorden op de vragen die ze hadden en nam twijfels weg.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top