De Zorgboog en MEE Zuidoost Brabant gaan samenwerken op het vlak van onafhankelijke klachtenbemiddeling. Een proef waarbij twee medewerkers van MEE zijn ingezet als klachtenfunctionaris binnen de Zorgboog had goede resultaten, aldus de organisaties.
De Zorgboog is een organisatie voor wonen, welzijn en zorg. MEE Zuidoost Brabant verzorgt onafhankelijke cliëntondersteuning. Sinds medio 2015 kunnen cliënten van de Zorgboog met klachten terecht bij twee medewerkers van MEE Zuidoost Brabant. “Zowel de Zorgboog als wij zien meerwaarde in de invulling van de klachtenbemiddeling buiten de organisatie”, zegt Jeanette van den Tillaart, bestuurder MEE Zuidoost Brabant.
De eerste klachtenregistratie gebeurt bij het cliëntcontactcentrum van de Zorgboog. Van daaruit gaat de klacht ter afhandeling naar de desbetreffende afdeling of naar de twee klachtenfunctionarissen van MEE als er meer verduidelijking of bemiddeling nodig is.
Eind maart 2016 tekenden beide organisaties een definitieve overeenkomst rond de inzet van de onafhankelijke klachtenbemiddeling. “De pilotperiode is goed verlopen en we zijn tevreden over de resultaten; de onafhankelijkheid van de klachtenfunctionarissen wordt als zeer prettig ervaren zowel door de cliënten als door de betrokken medewerkers. Alle reden dus om de samenwerking voort te zetten”, aldus Henri Plagge, voorzitter raad van bestuur van de Zorgboog.