Informatie over huishoudelijke hulp is op gemeentelijke websites moeilijk te vinden en bij zeven gemeenten zelfs helemaal niet. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 12 provinciehoofdsteden en 24 andere grote gemeenten.
“Gemeenten hangen niet bepaald aan de grote klok dat ze inwoners met huishoudelijke hulp kunnen helpen”, aldus de Consumentenbond. De bond zocht op de websites van gemeenten naar informatie over de huishoudelijke hulp toelage (HHT). “Het is goed dat dit vangnet voor huishoudelijke hulp er is, maar dan moet de regeling wél bekend zijn bij de mensen die hem kunnen gebruiken”, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. “De gemeenten moeten op de websites hun inwoners beter informeren.”
De Consumentenbond gaat staatssecretaris Van Rijn (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten vragen om samen met gemeenten tot verbetering van de informatie te komen en de wildgroei in uitvoeringsregels tegen te gaan. Ook wordt de commissie VWS van de Tweede Kamer geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek.
Verwarrend
De HHT moet ervoor zorgen dat werknemers van thuiszorgorganisaties aan het werk blijven. Gemeenten bezuinigden eerder zo op de huishoudelijke hulp, dat thuiszorgorganisaties omvielen of medewerkers ontsloegen. Nu bieden gemeenten bepaalde inwoners korting op huishoudelijke hulp, die ze bij een thuiszorgorganisatie ‘kopen’. Dit staat los van hulp via de Wet maatschappelijke ondersteuning en van de eigen bijdrage die daarvoor wordt geïnd. Omdat dit verwarrend is, moeten volgens de Consumentenbond gemeenten inwoners goed informeren. “Dat blijkt dus niet te gebeuren.”