Vastgoed

Ziekenhuis en verzekeraar moeten ‘gezamenlijk verhaal’ vertellen

Ziekenhuis en verzekeraar moeten ‘gezamenlijk verhaal’ vertellen

Het scheppen van meerwaarde voor patiënten is een gezamenlijke opdracht voor ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Dat betoogt bestuursvoorzitter Wouter van der Kam van het Zaans Medisch Centrum. Met het oog hierop moeten de twee partijen gezamenlijk nieuwe klantconcepten ontwikkelen.

Van der Kam wil met de zorgverzekeraars een gezamenlijk verhaal kunnen vertellen over kwaliteit, service, kosten en wachttijd, zo zegt hij tegen interviewer Willem Wansink in het nieuwste nummer van Skipr-magazine. “Wij verlenen meer service aan hun verzekerden: korte wachttijden, goede kwaliteit tegen lage kosten”, verwoordt Van der Kam de beweegreden achter dit gezamenlijke verhaal . “Op hun beurt versterken zij onze netwerken en zorgen ze dat de klant soepel en tevreden door alle zorgechelons wordt geloodst.”

Als het gaat om het zoeken naar gezamenlijk klantconcepten kan de ziekenhuiszorg wat Van der Kam betreft putten uit de ervaringen in het bedrijfsleven. Het populaire Senseo-koffiezetapparaat is wat hem betreft als coproductie van Philips en Douwe Egberts een schoolvoorbeeld van vernieuwende,  succesvolle samenwerking tussen bedrijven uit verschillende branches.

Van der Kam: “Begin ermee een brug te slaan. Als ziekenhuis moeten wij tegen een zorgverzekeraar zeggen: ‘We begrijpen dat jij verzekeraar bent.’ En die zegt: ‘Ik begrijp dat jij aanbieder bent.’ Noem dat het nieuwe Senseo-model. Want zodra wij elkaar vinden, kunnen burgers weer vertrouwen krijgen in verzekeraars en de financiële wereld. Dan kom je verder.”

Geen budgetziekenhuis

Een gezamenlijk klantconcept in het verzorgingsgebied van het Zaans Medisch Centrum moet er wat Van der Kam betreft eentje zijn “waar ook de minder draagkrachtige Nederlander iets aan heeft”. Dat betekent beslist niet dat het Zaans Medisch Centrum een budgetziekenhuis is. “In ons nieuwe ziekenhuis leveren wij zorg voor relatief lage prijzen. Dat kan door de concurrentie en omdat wij lean zijn georganiseerd, net als bijvoorbeeld Ryan Air. In dat opzicht zijn wij een prijsvechter. Dat is waar. Maar wij zijn geen winkelketen en zeker niet de Action van het westen. Wij gaan niet akkoord met elke budgetpolis. Waarom niet? Omdat onze bevolking lang niet altijd een auto heeft en minder geld heeft om te reizen.”

Nieuwbouw

Nieuwe verbindingen staan volgens Van der Kam ook centraal bij de beoogde nieuwbouw van het Zaans Medisch Centrum, naar Van der Kams zeggen ‘het eerste lean ontworpen ziekenhuis van Nederland’. “Lean doe je met de omgeving,” zegt hij. “Het is niet alleen stenen stapelen, maar met medisch specialisten en medewerkers een nieuwe vorm van intensief samenwerken ontwikkelen.”  

Dit wordt een compleet ander ziekenhuis, verzekert Van der Kam. “In de eerste plaats is het een netwerkziekenhuis. Veel compacter. En verbonden met een Albert Heijn XL in plaats van de voormalige technische toren. Die samenwerking is ook inhoudelijk nieuw.”

2 Reacties

om een reactie achter te laten

D G o

12 september 2016

Wouter, dat klinkt allemaal een beetje alarmerend.

Mark Merkus

13 september 2016

Goed idee. Voor het "gezamenlijk verhaal over kwaliteit, service, kosten en wachttijd" doet www.cozda.nl alvast een voorzet. Cozda.nl toont de nu beschikbare gegevens over kosten, wachttijd en kwaliteit in 1 overzicht. Niet perfect, niet compleet, maar er is een begin.

Top