Tech

'We moeten in de zorg meer als marketeer gaan denken'

Het gaat in Nederland wel lukken met de e-health, maar dan moeten we in de zorg wat meer gaan denken als marketeers. Dat stelde Jeroen de Flander dinsdag op de e-Health Convention. De Flander is strategie en implementatie expert.

Binnen de sector is er veel enthousiasme, constateert De Flander, maar voor het grotere publiek is e-health dikwijls nog een ver-van-mijn-bed-show. Om daar iets aan te doen, moet er een beter verhaal worden verteld.

"Misschien vinden mensen marketeer nog altijd een vies woord", licht De Flander in onderstaande video toe. "Maar uiteindelijk heeft een idee alleen weinig waarde. In plaats van ons alleen te richten op het hoofd en te zorgen dat we e-health-ideeën hebben, moeten we ook het hart meekrijgen. (..) Wat zijn de verhalen die we gaan vertellen om mensen te enthousiasmeren?"

Een voorwaard voor het slagen van e-health is gebruiksgemak. "Complexiteit is een van de dooddoeners van nieuwe ideeën", aldus De Flander op de e-Health Convention.

Dit en meer in de video:

Jeroen de Flander spreekt ook op 7 november op de TIAS Masterclass Strategie Implementatie, waar het denken over e-health handen en voeten moet krijgen.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Shirley

6 oktober 2016


Mee eens, ik ben ook een voorstander van het enthousiasmeren ”het overbrengen van het verhaal achter je product / de toepassing naar de klant / de patiënt .
Het gaat tenslotte om het gebruiksgemak voor hen, wat ze ermee kunnen en hoe het hen helpt.
Voor hen maak je je ”hart” om het juiste verhaal rond je product en de toepassing te vertellen”.

De vraag is dan nog wel welke groep specifieke Product specialisten je hiervoor wil inzetten en waar je deze Product specialisten (hiërarchisch) wil plaatsen binnen de organisatie.

Het biedt mogelijkheden om binnen de kaders en visie van het strategische beleid binnen ziekenhuizen te kijken naar meer uitgebreidere vormen van samenwerking tussen de zelfstandig opererende ondersteunende afdelingen zoals Marketing & Communicatie en de IT gerelateerde afdelingen (die formeel meer gericht zijn op de belangrijke taken zoals ondersteuning en beheer).

Deze biedt en laat ruimte om nieuwe functies en rollen te definiëren (of te verdiepen) naar een afgeleide centrale (hiërarchische) tak van Product management en/of Product specialisten, samenwerkend met Informatie architecten (IT afdeling) om de nieuwe eHealth toepassingen te relateren aan het ingewikkelde huidige IT en Informatie landschap i.c.m. de huidige trend van het centraal stellen van de klantbehoefte bepaling en deze vertalen naar een communicatie beleid (Marketing & Communicatie).

Deze vormt de meetlat waarlangs de Product specialisten hun werk kunnen verrichten en richting kunnen bepalen voor o.a. het introduceren van nieuwe eHealth toepassingen en uitbouwen van bestaande eHealth toepassingen en het volgen en terugkoppelen van marktontwikkelingen.

Dit lijkt me een must en zeker een gap tussen deze 2 afdelingen, met mooie uitdagingen, die gedicht kan worden!

Top