Het is slecht gesteld met de privacy in de zorg. De helft van de patiënten of cliënten ervaart problemen, zeggen Patiëntenfederatie Nederland, LPGGz en Ieder(in) op basis van onderzoek onder 7200 mensen. Vooral gemeenten gaan slordig om met gevoelige informatie.
Het onderzoeksrapport ‘Privacy in de zorg’ is op 17 november gepresenteerd, zo meldt de Patiëntenfederatie. De meest genoemde klachten zijn meeluisteren met vertrouwelijke gesprekken, onjuiste informatie in dossiers en uitwisseling van informatie tussen zorgverleners zónder toestemming van de patiënt of cliënt.
Klacht
Veruit de meeste ondervraagden blijken privacy in de zorg- en hulpverlening belangrijk te vinden. Maar als het misgaat, dan ondernemen niet veel patiënten actie. Mogelijk komt dat omdat zij niet precies weten wat de wetten en de regels zijn. Bovendien heeft een klacht indienen meestal niet veel zin, constateren de weinige patiënten die dat wel doen. Meer dan de helft ziet geen verbetering.
Bewustzijn
Dus moet er meer privacy-bewustzijn komen bij zorgverlener én patiënt, bepleiten de verenigingen. En het ministerie moet de regels verbeteren. “De cliënt of patiënt moet bovendien zélf kunnen aangeven welke informatie wel en niet uitgewisseld mag worden. En dat hoeft alleen die informatie te zijn die écht noodzakelijk is voor een andere zorgverlener om de behandeling goed uit te kunnen voeren”, aldus de organisaties.