ACTUEEL

‘Zorg moet terug naar mensgerichte wereld’

‘Zorg moet terug naar mensgerichte wereld’

De Nederlandse gezondheidszorg is gereduceerd tot productieprocessen die volumina wegzetten waar geld aan vastzit. Daarmee komen kernwaarden van de zorg in het gedrang.

Dit zegt Roland Koopman in het decembernummer van Skipr magazine tegen interviewer Willem Wansink. “Er wordt steeds meer naar efficiency gestreefd, terwijl dat niet de essentie van zorg is.” Koopman is kritisch op de organisatie van de zorg. “Het hele proces rondom de mens wordt steeds industriëler. Daardoor raakt de professional onthecht, niet alleen de medisch specialist maar ook de verpleegkundige.”

Tot medio 2016 was Koopman medisch directeur van Bernhoven in Uden en een van de drijvende krachten achter de conceptuele omwenteling in dat ziekenhuis. Een van de kenmerken: korte lijnen tussen medische staf, zorgverleners, overige medewerkers, huisartsen en omringende ziekenhuizen. “In de zorg bedient iedereen het systeem door de productiemotoren aan te zetten. In ons ziekenhuis hebben we een andere weg gezocht. Minder zorg, betere zorg, blijere zorg.”

Participatie

Als onderdeel van dit proces heeft Bernhoven een participatiemodel ontwikkeld waarbij alle dokters in dienstverband zijn en tevens mede-eigenaar van het ziekenhuis. “Ze betalen een aandeel en zijn voor een stukje eigenaar”, legt Koopman uit. “Daardoor verbind je je met de toekomst. Net als in een familiebedrijf, waar niet wordt gezet op een enorm rendement maar op continuïteit. Zo zorgt de dokter ervoor dat het ziekenhuis kan blijven bestaan.”

Na de transformatie zijn zowel de wachttijden als de zorgkosten gedaald. Bij Bernhoven zijn ze ‘blij’ met tien tot vijftien procent minder schadelast. Op de omzet van Bernhoven hebben is dat algauw 30 miljoen euro. Koopman: “Wij gaan ervan uit dat we nu een beter product leveren met minder tweedelijnszorg in het ziekenhuis en een versterking van de eerstelijnszorg met de regionale huisartsen.”

Miljarden vrijspelen

Het doel is geld vrij te spelen voor de verzekerden, dus voor de gemeenschap. “Als wij dat vermogen niet meer nodig hebben, dan valt het vrij. Daar kun je andere dingen mee doen. Dat geld kan naar de eerste lijn gaan, of naar de dure medicijnen die het ziekenhuis wil kopen. Als je dat doortrekt naar een landelijke schaal, dan praten we over miljarden euro’s.”

Koopman: “Zolang wij dezelfde adherente bevolking kunnen bedienen met een kwaliteit die elke toets kan doorstaan, met blijere professionals en tegen lagere kosten, dan mag je raden waar de zorgverzekeraar uiteindelijk gaat inkopen.”

Netwerkorganisatie

“De kracht van Bernhoven is dat we niet zo groot zijn: 150 specialisten, geworteld in de gemeenschap, één op één verbonden met de huisartsenkring. Wij zijn onderdeel van een netwerk. Dat is de toekomst. Een ziekenhuis is niet langer het centrum voor een of andere behandeling. Maar een netwerkorganisatie waarbij je lidmaatschap wordt bepaald door de kwaliteit die je levert. We zijn er nog lang niet, maar er is geen weg terug.”

Lees het hele interview met Roland Koopman in Skipr magazine 12, december 2016.

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Peter Koopman

21 november 2016

Het "uitbesteden" van een deel van het primair proces van een ziekenhuis aan een medisch specialistisch bedrijf blijft ook vreemd. Daarmee zijn verpleegkundigen en paramedici de eigen kern van een ziekenhuis, waar vooral ook cure ook zo centraal staat. Ben het zeer eens met deze auteur over kernwaarden en weet dat verpleegkundigen en verpleegkundig specialisten dit zullen erkennen. Hoe denkt de nvz hierover?

Top