In landen waar de structuur van de eerstelijn sterker is en wanneer huisartsen bredere taakprofielen hebben, zoals in Nederland, ervaren patiënten een betere kwaliteit van zorg. Dit blijkt uit het onderzoek van Willemijn Schäfer waarop zij op 23 november promoveert in het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht.
Het onderzoek is gericht op een evaluatie van de eerstelijn bekeken vanuit zevenduizend huisartsen en zo’n 70 duizend patiënten in 34 landen. In de studie heeft de onderzoeker de ervaringen van patiënten met de huisartsenzorg gemeten op verschillende gebieden, zoals de toegankelijkheid van zorg en de communicatie met hun huisarts. Dit laatste blijken patiënten in alle landen goed te beoordelen.
In landen met betere financiële en economische condities voor de eerstelijnszorg, zoals hogere relatieve uitgaven aan de eerstelijn en een betere dekking voor eerstelijnszorg, zien patiënten minder ruimte om de toegankelijkheid, continuïteit en breedte van het aanbod in de eerstelijnszorg nog te verbeteren. Daarnaast blijkt ook de breedte van het takenpakket van de huisarts van belang. Patiënten die huisartsen met een breder taakprofiel hadden bezocht, rapporteerden betere ervaringen met de toegankelijkheid, continuïteit, veelomvattendheid van de zorg en met hun betrokkenheid in het nemen van beslissingen over behandelingen.
Breedte van het takenpakket
De breedte van het takenpakket van huisartsen werd gemeten op vier terreinen: de mate waarin huisartsen het eerste contactpunt zijn binnen de zorg, de behandeling van chronische ziekten, kleine technische en chirurgische verrichtingen en preventie. In de afgelopen twintig jaar hebben huisartsen in Europa hun taakprofiel op het gebied van behandeling van chronische ziekten verbreed, terwijl ze op het gebied van preventie in veel landen minder actief zijn geworden.
Een breed takenpakket wordt ondersteund door de manier waarop huisartsen hun praktijk inrichten. Zo bleek uit het onderzoek dat huisartsen die hun patiëntendossiers geregeld bijhouden, ook actiever zijn op het gebied van preventie. Dit bevestigt dat het patiëntendossier ondersteunend kan zijn in de uitvoering van deze taken.