Het Zorginstituut heeft een stap gemaakt naar betere verpleeghuiszorg. Maar het Kwaliteitskader Verpleegzorg biedt nog te weinig garanties dat die zorg daadwerkelijk beter wordt, vindt Patiëntenfederatie Nederland.
Het Zorginstituut presenteerde het kwaliteitskader op 1 januari 2017. Daarmee toont het de wil om te verbeteren, vindt de Patiëntenfederatie. Maar er staat nog te weinig in over de cliënt en zijn of haar naasten. En juist door naar die mensen te luisteren kan de kwaliteit van leven voor cliënten echt verbeteren. Personeel moet dus vaker de dialoog aangaan met cliënten.
Leren
In het Kwaliteitskader Verpleegzorg legt het Zorginstituut de nadruk op het begrip ‘leren’ als belangrijk middel om de verpleegzorg te verbeteren. De Patiëntenfederatie erkent het belang, maar vraagt zich af of dit zorgt voor de benodigde veranderingen. Toezicht op het behalen van leerdoelen zou in ieder geval een aanvulling zijn op de tekst van het kwaliteitskader, denkt de federatie.
Daarnaast zou er in het Kwaliteitskader Verpleegzorg ook een evaluatie moeten worden opgenomen.