Medewerkers in de ouderenzorg ervaren een toegenomen werkdruk als gevolg van de hervormingen in ouderenzorg, de zwaardere zorgvraag van cliënten, de regeldruk en de noodzaak om nog efficiënter te werken. Het rapportcijfer dat zij hun werk geven, is gedaald van 7,5 naar een 7,2.
Dat blijkt uit de resultaten van de MedewerkerMonitor 2016, het jaarlijkse onderzoek onder 18 duizend medewerkers in de ouderen- en thuiszorg, onderdeel van de Benchmark Zorg van ActiZ.
Behalve dat zorgmedewerkers minder tevreden zijn, blijft ook de werkdruk stijgen. Dit geldt zowel voor hoger opgeleiden als voor lager opgeleide medewerkers. Daarnaast zijn er minder medewerkers in verpleeghuizen en de thuiszorg die hun werkgever aanbevelen bij familie en vrienden. Het meest zorgelijk noemt ActiZ het dat met name de ‘vertrekbereidheid’ (dus actief zoeken naar andere werkgever) onder jongeren toeneemt. Dit zorgt voor nog meer druk op de toch al krappe arbeidsmarkt.
Een groter aandeel medewerkers dan voorheen geeft aan actief op zoek te gaan naar een baan in een andere zorgorganisatie. Zij merken daarbij op dat de zorgorganisatie waar zij werken minder tijd vrijmaakt om veranderingen door te voeren. ActiZ noemt dit een “duidelijk signaal in relatie tot de ervaren werkdruk”. Hierdoor hebben steeds minder medewerkers het gevoel hun werk goed te kunnen doen binnen de tijd die ze daarvoor hebben.
Belangrijk signaal
“Medewerkers geven hiermee een belangrijk signaal af”, stelt Jacqueline Joppe, vicevoorzitter van ActiZ. “Als werkgevers in de zorg is het van cruciaal belang dat wij goed voor onze medewerkers zorgen. Niet alleen door oog te hebben voor hun problemen, maar ook door nogmaals de staatssecretaris van VWS, zorgkantoren en zorgverzekeraars op te roepen om te zorgen dat er reële tarieven worden betaald voor de ouderenzorg.”
Door de lage tarieven die zorgverzekeraars nu betalen, lopen de resultaten bij zorgorganisaties terug, volgens Joppe, en moeten medewerkers “nog meer doen” binnen de tijd die ze voor cliënten hebben. Daardoor neemt de werkdruk toe. Bovendien kunnen veel zorgorganisaties door te lage tarieven niet of nauwelijks investeren in hun personeel, terwijl dat wel nodig is.
Keerpunt
Het is tijd voor een keerpunt, aldus Joppe. “Als we willen dat de hardwerkende en passievolle zorgmedewerkers in de ouderenzorg hun werk kunnen blijven doen, dan kunnen zorgverzekeraars niet wegkijken. Help onze medewerkers te helpen zorgen.”
Uit het onderzoek blijkt dat desondanks de inzet van medewerkers goed blijft. Het onderdeel bevlogenheid (zinvol werk, trots op werk en plezier in werk) scoort nog steeds erg hoog, volgens ActiZ.