Patiënten delen graag hun ervaringen en denken graag mee over de zorg in de eerste lijn. Zij blijven echter alleen gemotiveerd als zij merken dat er iets met hun inbreng is gebeurd. Dat blijkt uit een onderzoek van instituut NIVEL naar patiënten-participatie in de eerste lijn.
Patiënten betrekken bij de eerste lijn leidt tot zorg die beter toegesneden is op de wensen van patiënten, constateert het NIVEL. Succesvolle patiënten-participatie komt echter niet vanzelf tot stand. Naast de motivatie van patiënten is de organisatiekracht van eerstelijnsorganisaties een belangrijke voorwaarde voor succesvolle patiënten-participatie.
Haalbaarheid
Zorgverleners moeten daadwerkelijk iets doen met de uitkomsten van patiëntraadplegingen, zoals het uitvoeren van haalbare praktische suggesties, of het verbeteren van hun beleid aan de hand van inbreng van een cliëntenraad. Het kan voorkomen dat aan de wensen van patiënten geen gehoor gegeven kan worden, bijvoorbeeld als ze financieel niet haalbaar zijn. Ook dat vraagt om terugkoppeling, waarbij uitleg gegeven wordt waarom een suggestie niet haalbaar is, aldus het onderzoeksinstituut NIVEL.
Voor de NIVEL- kennissynthese ‘Patiëntenparticipatie in de eerste lijn’ voerden onderzoekers van het NIVEL in samenwerking met medewerkers van Zorgbelang Brabant gesprekken met diverse eerstelijnsorganisaties. Daarnaast voerden zij een (internationaal) literatuuronderzoek uit en is er een vragenlijstonderzoek onder bijna 300 zorggebruikers uitgevoerd.