ACTUEEL

Maasstad staat pal voor Zorg op Zuid

Maasstad staat pal voor Zorg op Zuid

Samenwerking binnen de Coöperatie Zorg in Rotterdam-Zuid met het Ikazia, Van Weel-Bethesda en het Spijkenisse Medisch Centrum is “cruciaal” voor het Maasstad Ziekenhuis. Daarmee zet bestuursvoorzitter Peter Langenbach de lijn van zijn voorganger Anton Westerlaken voort.

“Collega Dorresteijn en ik koesteren Antons gedachtengoed dat samenwerking in de regio ontzettend belangrijk is”, zegt Langenbach tegen interviewer Willem Wansink in het maartnummer van Skipr magazine. “Voor de zorg in dit gebied is de samenwerking binnen de coöperatie met het Ikazia ziekenhuis, met Van Weel-Bethesda en met Spijkenisse Medisch Centrum cruciaal. Daarnaast werken we nauw samen met de andere ziekenhuizen in de regio.”

Optimistisch

 Met het Ikazia en het Van Weel-Bethesda nam het Maasstad Ziekenhuis medio 2013 het failliete Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse over. Het Ikazia trok zich in februari 2016 terug als aandeelhouder. In juli moest Spijkenisse MC een verlies van 9 ton bekend maken over 2015, na een negatief resultaat van 3,5 miljoen in 2014. Bij de presentatie van de cijfers toonde Langenbach zich optimistisch. Volgens hem is Spijkenisse MC binnen twee jaar weer financieel gezond.  

Samenwerking

Niet alleen in de regio, maar ook binnen het Maasstad maakt Langenbach zich sterk voor samenwerking. “Als raad van bestuur hoef je geen beheersmodel te hebben”, zegt hij. “Je moet vooral goed samenwerken met de medische staf, de verpleegkundigen, met het management, de ondernemingsraad en de patiëntenadviesraad. Want goede samenwerking is de basis voor goede en veilige zorg.”

Aandacht 

“Meer aandacht voor de patiënt, dat is de inzet. Meer warmte, meer gastgerichtheid, dat is ook belangrijk voor de medewerkers. Als je onderling niet goed samenwerkt, is het minder vanzelfsprekend en moeilijker om aandacht voor de patiënt te hebben.”
De basis voor samenwerking binnen het ziekenhuis is “eerlijkheid, integriteit, respect, transparantie”, zo laat Langenbach in Skipr magazine weten. “Iedereen is van waarde voor het ziekenhuis: schoonmaak, ict, verpleegkundigen, dokters, vrijwilligers”

Langenbach: “Ik hoop dat iedereen in de organisatie, alle 3500 medewerkers, zich een beetje voorzitter van de raad van bestuur voelen. Als ik binnenkom, raap ik elk propje op. Waarom? Omdat ik me verantwoordelijk voel voor elk aspect in onze organisatie.”

Overeenkomsten

Voordat Langenbach in 2004 in de zorg actief werd, werkte hij als officier bij de luchtmacht.  Er zijn veel overeenkomsten tussen Defensie en de wereld van het ziekenhuis, constateert hij in Skipr magazine. “Het zijn allebei grote bureaucratieën waar je de professionals voor je moet winnen. Bij de luchtmacht kun je niet zonder de piloten, in het ziekenhuis gaat het om de dokters en de verpleegkundigen.”

“Professionals moet je bij je plannen betrekken. Soms telt niet eens het eindresultaat maar de weg daar naartoe. Die bewandel je samen. Bovendien draait het in beide organisaties zowel om kwaliteit als om veiligheid, want het gaat om mensenlevens,” aldus de bestuursvoorzitter van het Maasstad Ziekenhuis.

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter

13 februari 2017

“Als ik binnenkom, raap ik elk propje op”.

Treffender kan Peter Langenbach het niet zeggen!

Want dat is het voorbeeld voor iedereen om samen verantwoordelijk te zijn.

Stel je voor dat echt iedereen vanzelf dat propje zou gaan oprapen! Dat geldt dan namelijk niet alleen voor propjes, maar voor elk wissewasje dat een ‘Oef-ervaring’ geeft; iets dat net niet helemaal klopt, of niet lekker loopt. Als je daar dan nog een manier voor hebt om dat om te zetten in ‘continu verbeteren’, namelijk ook elk van die ervaringen gebruiken om te verbeteren, en daar heeft Lean instrumenten voor, dan heb je een continu-verbetercultuur te pakken! Waarmee je kwaliteit steeds weer toeneemt, je kosten en tijd steeds weer verder bespaart. En je collegiaal gedeelde verantwoordelijkheid het werk aanzienlijk leuker maakt.

Top