Het gaat goed met de markt voor zelfzorgproducten. De verkoop van niet voorgeschreven medicijnen, gezondheidsproducten en medische hulpmiddelen is met 3,9 procent gestegen. In totaal gaven Nederlanders hieraan 719 miljoen euro uit. De meeste mensen kochten hun zelfzorgmiddelen in de drogisterij.
Dat blijkt uit onderzoek van QuintilesIMS over verkoop in 2016 waarover Neprofarm, brancheorganisatie van fabrikanten en importeurs van zelfzorgproducten, schrijft. Het populairst waren – net als andere jaren – producten voor de luchtwegen, pijnstillers en vitamines/mineralen. Hierin zat ook de meeste omzetgroei.
Drogisterij
Ongeveer driekwart van de consumenten kocht in 2016 hun producten bij de drogisterij. Daarin zit wel een verschuiving: de markt voor zelfstandige drogisterijen nam af terwijl die van ketens groeit. Er was ook groei bij de supermarkten. In de meer dan 3000 filialen werden bijna 6 procent meer zelfzorgproducten verkocht. Het aandeel van apotheken steeg met ongeveer een half procent. Ook was er nauwelijks verschil tussen zelfstandige en ketenapotheken te zien.