486844226
‘Patients included’ moet als het aan beroepsvereniging HEAD ligt voortaan de leidraad zijn bij het werk van financiële professionals in de zorg. Dat betekent primair dat financials hun beroeps-specifieke knowhow binnen de eigen organisatie moeten gaan inzetten om de focus op de patiënt te versterken. Bovendien moeten ze zich naar buiten toe als kennispartner van de patiënt durven op te stellen.
Secretaris-generaal Erik Gerritsen van VWS toonde tijdens het HEAD-jaarcongres in Houten een groot pleitbezorger van patiëntinclusie. “Als we de zorg beter maken voor de patiënt en doen wat de bedoeling is kunnen we bedragen besparen die met gemak de groei voor de komende jaren kunnen opvangen”, aldus Gerritsen. “Als het over patiënten gaat is de eerste reactie van financials vaak: wij zijn niet van het primair proces. Maar financials zijn ongelooflijk belangrijk. Als geen ander kunnen ze doorrekenen en laten zien welke besparingen patiëntgericht werken oplevert of hoe omzetverlies kan worden opgevangen.”
Betrokkenheid
“Financials staan misschien op afstand, maar ik merk een enorme betrokkenheid en intrinsieke motivatie”, oordeelde directeur Anne-Miek Vroom van patiëntervaringsplatform Ikone. Op grond van deze betrokkenheid ziet Vroom in de zorgfinancial een natuurlijk partner, die de patiënt kan helpen om problemen met financiers, zorgverzekeraars en gemeenten rond voorzieningen of hulpmiddelen op te lossen. Vroom: “Ik zou het gaaf vinden wanneer we in de discussie over de transformatie een beroep kunnen doen op de stem en financiële deskundigheid van financials en bijvoorbeeld de financiële gevolgen van een hogere eigen bijdrage door te rekenen.”
Betonnen muur
“We willen heel graag onze expertise inzetten, want we zijn zorgfinancials in hart en nieren”, onderstreepte HEAD-voorzitter Ellen Kalkhoven de welwillende houding van de zorgprofessional. “Maar we hebben bikkels nodig om door de betonnen muur heen te komen.”
Hindernissen voor een meer inhoudelijke bemoeienis van de zorgfinancial zijn er zeker. Zo zullen zorgprofessionals lang niet altijd gediend zijn van zulke bemoeienis. Ook is het de vraag of het instellingbelang altijd samenvalt met het patiëntbelang. De primaire taak van de zorgfinancial is uiteindelijk het bewaken van de cijfers van de eigen instelling.
Excuses
Kalkhoven denkt dat financials hun nieuwe rol kunnen legitimeren door telkens te laten zien dat ze voor alles bijdragen aan betere zorg.
Volgens Gerritsen is patiëntinclusie uiteindelijk onvermijdelijk: “Er zijn altijd excuses om niet te doen wat nodig is. Denk maar aan argumenten als omzetverlies, problemen met rechtmatigheid, of bekostigingssystematiek. Maar het zijn De Bernhovens van deze wereld die gaan overleven, niet de clubs die even snel omzet willen maken met een snotterpoli. Hoe je het ook gaat organiseren, er zullen altijd schotten zijn, maar die vervagen wanneer je de wensen van de zorgvrager centraal zet.”
Oplossingen
VWS geeft zelf het goede voorbeeld. Sinds kort schuift er een patient experience officer aan bij vergaderingen van de bestuursraad van VWS. “Dat was wennen, want het topmanagement moet toch veilig kunnen overleggen”, aldus Gerritsen. “Maar het geeft een andere, betere dynamiek. Als de direct betrokkenen erbij zitten –nothing about them without them– zeg dan maar eens nee, dan ga je oplossingen bedenken. Systeemdiscussies mogen nooit een excuus zijn om niet vandaag al op te lossen wat we kunnen.”
Accreditatie
Dat de nieuwe koers voor HEAD meer is dan een theoretische exercitie, bewees de hele opzet van het jaarcongres dat 8 en 9 juni in Houten wordt gehouden. Om de patient included-doelstelling te borgen mochten patiënten dit jaar niet alleen meedenken over de opzet en invulling van het congres, ze leverden ook een substantiële bijdrage aan het programma. Het leverde HEAD een officieel Patient Included-accreditatie op, na Our future health van Radboudumc en de e-Healht Week het derde zorgcongres in Nederland dat deze accreditatie is toegevallen.
Maar waarschuwde Gerritsen “dit is een begin”. “Als je niet meer doet, valt het weg. Het is geen onderwerp om één keer per jaar op een congres te bespreken. Dan praat je er misschien nog eens over om over te gaan tot de waan van de dag. Er moet binnen organisaties op alle niveaus permanent aandacht komen voor patiëntervaring.”
VWS wil daarbij een helpende hand reiken. “Kom maar op met vragen”, hield Gerritsen de zorgfinancials in Houten voor. “Maar wees niet teleurgesteld als de ruimte waar je om vraagt er al is. Ik zal bij problemen 99 van de 100 keer vertellen dat het al mogelijk is. Waar het om draait is samenwerking en er is geen wet die samenwerking verbiedt.”