ACTUEEL

Rollator met rupsbanden voorkomt ongelukken

Een geriater en een werktuigkundig ingenieur hebben samen een rollator ontwikkeld die met rupsbandjes is uitgerust. Deze Attempto! rollator neemt moeiteloos hoogteverschillen tot zes centimeter. Hierdoor neemt de kans op ongelukken af, claimen de ontwikkelaars.

Ontwikkelaar

“Deze rollator ondersteunt door de gebogen vorm van de handvatsteun het oprichten van de romp. Dat geeft meer stabiliteit bij het lopen”, zegt prof. dr. Werner Vogel, een van de ontwikkelaars van de rollator. Hij is chef arts en specialist in klinische geriatrie in het Centrum voor Geriatrie en Neurologische revalidatie in het Duitse Hofgeismar.

Val met rollator

In Nederland belanden jaarlijks gemiddeld 1700 ouderen op de spoedeisende hulp na een val met een rollator. Bijna de helft van hen wordt vervolgens in het ziekenhuis opgenomen.

Veiliger systeem

Volgens Vogel neemt met deze rollator de kans op ongelukken af. Oorzaak van de ongelukken is vaak het vastlopen van de rollator op een hoogteverschil, of de gebruiker zet de rollator met één in plaats van twee remmen vast. Dit leidt ertoe dat de gebruiker op de rollator leunt, waardoor deze wegglijdt. De Attempto! wordt met één greep vergrendeld, waardoor deze blijft staan.

Monteerbare rupsbandjes

Het Simplex wielsysteem met rupsbandjes is ook los verkrijgbaar. Het kan op elke gangbare rollator worden gemonteerd. Het wielsysteem en de complete Attempto! rollator, die in Duitsland worden gefabriceerd, zijn in Nederland verkrijgbaar bij de zorgwinkels, thuiszorgorganisaties en andere rollatorleveranciers. De Attempto! wordt niet vergoed vanuit de AWBZ.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Gans

8 januari 2010

Ik had gehoopt dat een site die zichzelf koersbepalend noemt kritischer met persberichten om zou gaan, dit gaat namelijk niet werken.



Het voorste wiel van de rupsband moet nog steeds als eerste het hoogje op, op het moment dat dit gebeurd is gaat de rupsband zijn werk doen, die trekt dan de rest van de wielen over de hobbel. Maar aangezien het wieltje dan toch al op het hoogje gezet moet zijn, net als bij een gewone rollator, heeft dit geen nut meer.



Wat wèl zou helpen: een veel groter voorwiel. Als de as verder van de grond is verwijderd wordt het VEUL makkelijker om dat ding over een hobbeltje te duwen. Het is niet voor niets dat tractoren van die grote wielen hebben! Dit is ook waarom een kinderwagen tègen de stoeprand op knalt en een fiets er overheen rijd.



Dus dit is een volledig nutteloze oplossing. Sterker nog, het werkt averechts want volgens mij zie ik dat het voorste wieltje nog kleiner is dan de achterste. Als de hele rupsconstructie nou vast zou staan met alleen het achterste wiel op de grond en de voorste onder 45 graden in de lucht zou het wèl werken, dan komt het voorste wieltje namelijk altijd al boven het hoogje uit en kan de rupsband wel zijn werk doen.



Het komt de wendbaarheid van de rollator ook niet ten goede, rupsbanden staan nou niet bekend om hun wendbaarheid. Tanks trekken de hele straat kapot als ze op de gewone weg een bochtje maken, vandaar dat ze ook onder geen beding zonder voorzorgsmaatregelen de openbare weg op mogen.



Volgende keer graag wat kritischer en niet klakkeloos persberichten voernemen s.v.p.!

Anonym

10 januari 2010

Zo slecht als Gans veronderstelt is het apparaat niet. Zie voor meer details: www.mobiane.com/index.html. Daar is te zien dat het voorste wieltje inderdaad iets hoger zit, waardoor drempels te nemen zijn en tegelijk het 'verwoestende' effect van de rupsband is geminimaliseerd. Hulde hiervoor! Voor het overige valt de uitvoering wel weer tegen: nog steeds die rondzwiepende remkabels die altijd ergens achter blijven haken, en ook het opvouwen (en in auto tillen!) is zo te zien niet beter dan bij de bestaande modellen. Welke industrieel ontwerper zet hier nu eens goed zijn expertise in?

De Bree

13 januari 2010

Graag wil ik op de reacties van Gans en Anonym reageren.



Ik ben blij dat Anonym inziet dat de constructie wel degelijk mensen in staat stelt om hindernissen (tot 6cm) te passeren zonder dat ze hoeven te stoppen of in te houden. Normaal gesproken moeten ze dan de rollator optillen of "kiepen" wat niet alleen vaak de oorzaak van vallen is maar ook nog eens vreselijk vermoeiend is voor de rollatorgebruiker.



Wat betreft de zwiepende remkabels, die zwiepen niet rond, maar zijn aan het frame bevestigd door middel van clips, waarbij nog vermeld moet worden dat het remsysteem met één hand voor beide wielen te bedienen is (zowel remmen als blokkeren).



Aan het vouwmechanisme is veel aandacht besteedt waardoor het een zeer eenvoudige handeling is geworden die ook makkelijk kan worden uitgevoerd door mensen die weinig kracht hebben.



De stang waaraan het zitje bevestigd is kan worden gebruikt om de rollator op te tillen, waardoor er een zeer goed toegankelijk aangrijpingspunt voor het tillen is. Natuurlijk moet je altijd nog de rollator optillen en in de auto plaatsen, maar in totaal ingevouwde toestand is dat goed te doen.



Op onze site staat op de download pagina een brochure van de Attempto! waarin een duidelijke foto staat van de rollator in ingeklapte toestand.



Wanneer we de enthiousiaste gezichten en de positieve reacties van de gebruikers zien op het moment dat ze met deze rollator lopen dan geloof ik dat we mogen zeggen dat het volledig terecht was dat dit persbericht hier is verschenen.

Top