ACTUEEL

NFK stelt prijs in voor ziekenhuizen die vragen naar ervaring patiënt

De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) roept een prijs in het leven voor ziekenhuizen die transparant zijn over het gebruik van PROMs en PREMs. Met de NFK Transparantie Challenge wil de NFK het gebruik van vragenlijsten ingevuld door patiënten een boost geven.

Resultaten uit Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs) vormen volgens de NFK een essentiële bron van informatie voor de patiënt. De NFK wil graag dat patiënten nóg meer kunnen profiteren van uitkomsten uit PROMs en PREMs. De uitkomsten kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor zelfmanagement, gedeelde besluitvorming, voorlichting, belangenbehartiging of keuze-informatie.

De organisatie daagt ziekenhuizen uit om transparant te zijn over het gebruik van PROMs en/of PREMs. De NFK wil te weten komen wie de vragenlijsten gebruiken door hen een formulier in te laten vullen. Daarnaast wil de federatie "verkenningstrajecten met ziekenhuizen aangaan, om samen te zoeken naar mogelijkheden om meer uit de PROMs en PREMs te halen".

Ziekenhuizen die werk maken van de vragenlijsten, kunnen deelnemen aan de Transparantie Challenge. De prijs bestaat uit een oorkonde en is een aanmoedigingsprijs vanuit het patiëntperspectief. Ziekenhuizen kunnen zich aanmelden tot 1 september 2017.

Nog lang niet gangbaar

In de zorg wordt het belang erkend van de ervaring van patiënten voor het verbeteren van de zorg. Toch is het gebruik van PROMs en PREMs in Nederland nog lang niet gangbaar, zo bleek tijdens een DICA-congres in juni. 

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Veronica van Nederveen

26 augustus 2017

Goed initiatief.
Jammer dat het nodig is.
Veronica van Nederveen
www.patientenstem.nu

Top