Tech

Amphia, MMC en Spaarne Gasthuis gaan trainen met avatars

Virtual Humans in the Brabant Economy (VIBE) gaat avatars ontwikkelen in virtual reality die in presentatie en interactie sprekend lijken op echte mensen. Het project gaat op 1 januari 2018 van start en de avatars zullen in eerste instantie worden ontwikkeld voor het trainen van medewerkers in de zorg, zoals de verloskunde, chirurgie en dan met name de operatiekamer en oncologie.

De genoemde afdelingen zijn hoog-risico-domeinen waarin veel medewerkers (chirurgen, specialisten, verpleegkundigen) actief zijn. De interactie tussen hen en de verschillende situaties die voorkomen, kunnen met virtual reality simulaties getraind worden. Ziekenhuizen die participeren in het project zijn Amphia in Breda, het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven en het Spaarne Gasthuis in Haarlem.

Voor VIBE werken technologiebedrijven, wetenschap en ziekenhuizen samen. De leider van het project is Max Louwerse, hoogleraar Cognitive Psychologie en Artificiële Intelligentie aan Tilburg University. "We stelden ons de vraag: kunnen we innovatieve, virtual reality oplossingen succesvol toepassen in de trainingen van medewerkers in de gezondheidszorg? Alle betrokken partijen waren enthousiast om het antwoord op die vraag te vinden."

Binnen VIBE komen vraagstukken over Robotics, Virtual Reality, taaltechnologie, maar ook Serious Gaming samen. Louwerse: "De link die veel gemist wordt in de huidige trainingsprogramma's is juist de interactie tussen gebruikers en de avatar. Mensen moeten vragen kunnen stellen, maar tevens antwoorden krijgen. Het algoritme is lerend, zowel op het gebied van spraak als mimiek. Door de unieke samenwerking is niet alleen de wetenschap, voor het ontwikkelen van het algoritme, de bouwers van het systeem, maar ook het werkveld betrokken bij de ontwikkeling."

Ruimte voor virtuele mensen

Volgens Louwerse vormen avatars een belangrijke optie voor de toekomst. "Als je kijkt naar informatiebronnen in de medische wereld dan staan mensen centraal, maar er is ook ruimte voor virtuele mensen, zeker als het gaat om trainingen. Met behulp van een avatar kunnen we het succes van de trainingen beter meten en de gebruiker beter toetsen op kennis. Uiteindelijk wordt het kennisniveau bij de medewerkers geoptimaliseerd."

De toepassing van de VR-bril en de avatar is in meerdere domeinen toepasbaar, denk bijvoorbeeld aan de lucht- en ruimtevaart of aan industrie en onderhoud. Het standaard algoritme dat wordt ontwikkeld moet gebruikt gaan worden in verschillende domeinen, waardoor de ontwikkeling leidt tot een grotere impact. Validatie vindt echter in eerste instantie plaats binnen de zorg.

0 Reacties

om een reactie achter te laten
Top