ACTUEEL

SHO opent aanval op Alysis Zorggroep

De ziekenhuizen van de Alysis Zorggroep hebben zich niet aangepast aan de 24-uurseconomie. Ze zijn traag en bureaucratisch bij het maken van echo’s. Dat stelt de Stichting Huisartsenlaboratorium Oost (SHO) die het laboratoriumwerk voor vijfhonderd huisartsen in de regio verzorgt. De SHO maakt sinds kort, net als de Alysis Zorggroep, ook echo’s, meldt De Gelderlander.

Campagne voeren

Radioloog Hans Blickman van de SHO opent in De Gelderlander de aanval op de ziekenhuizen van de Alysis Zorggroep. Hij meent dat ziekenhuizen als Rijnstate wachtlijsten veroorzaken voor de echo’s. Daarnaast zou Rijnstate echo’s van de SHO overdoen, omdat dit geld oplevert. Ookt zou Rijnstate actief campagne voeren onder huisartsen om de SHO links te laten liggen.

Verweer Rijnstate

Manager van de laboratoria en röntgenafdeling van Rijnstate Dirk Jan van Berckel zegt dat het ziekenhuis zich wel degelijk aan de moderne tijd aanpast. De wachtlijst is hooguit enkele dagen en het ziekenhuis maakt nooit echo’s opnieuw om daar aan te kunnen verdienen. Alleen als een specialist twijfelt aan een echo, wordt er een nieuwe gemaakt. Van Berckel: “Dat we campagne voeren onder de huisartsen bestrijd ik. We hebben hooguit tegen hen gezegd dat we vinden dat wij betere echo's maken omdat er bij ons altijd een radioloog bij aanwezig is. Of dat bij de SHO ook zo is, weten we niet.”

>> Skipr daily <<

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Anonym

5 februari 2010

Ik zie als patient voordelen in de marktwerking: namelijk als de zorg daardoor efficienter en dus goedkoper wordt. Maar ik vraag me wel af, hoe de patient in de toekomst de kwaliteit van de verleende zorg kan beoordelen.

Meen nu dit voorbeeld van het SHO, die begint met het maken van echo's. Vanuit het ziekenhuis uit men twijfel over de aanwezigheid van een radioloog. Het lijkt erop dat de patient om zichzelf te beschermen voortaan ook naar de kwalificaties van een zorgverlener moet vragen.

Het zou beter zijn om de directe leverancier-klant relatie terug te brengen in de zorg, doordat de zorgverlener zelf zijn factuur gaat versturen. Daardoor wordt de klant automatisch kritischer en wil zien wat hij voor zijn geld geleverd krijgt. Is dat niet veel logischer? Als dit zou gaan gebeuren (de ideeen in de AWBZ zorg liggen er al), dan zouden die zorgleveranciers, die nu anoniem en gemakkelijk geld verdienen, ver van de kritische zorgconsument verwijderd, als eerst van de markt verdreven worden omdat zij niet de zorg leveren, waarvoor de klant wil betalen.

Top