ACTUEEL

Tweede Kamer kritisch over inspectiebesluiten Careyn

Verschillende partijen in de Tweede Kamer hebben zich donderdag tijdens een debat kritisch uitgelaten over het besluit van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om stichting Careyn langer de tijd te geven om de zorg te verbeteren. De misstanden bij zorginstelling Careyn zijn al sinds 2015 bekend, constateert de Kamer, maar ze zijn nog steeds niet opgelost.

Careyn kreeg op 7 november 2016 een eerste aanwijzing van de inspectie, omdat cliëntdossiers niet op orde waren, de deskundigheid en inzet van personeel onder de maat was en ook de kwaliteit en veiligheid van zorg onvoldoende waren. De instelling kreeg negen maanden de tijd om de problemen aan te pakken. Dat bleek te kort, zei minister Hugo de Jonge (VWS) tijdens het debat. Wel constateerde de inspectie na herbezoeken dat er op alle thema's was gewerkt aan verbetermaatregelen. Daardoor was het vertrouwen gegroeid en kreeg Careyn in november 2017 nog een jaar langer de tijd van de inspectie, aldus De Jonge.

Kamerleden Vera Bergkamp (D66) en Sharon Dijksma (PvdA) vroegen zich hierop af wat de waarde van een deadline voor Careyn is, als die steeds wordt verschoven. Volgens Dijksma schaadt de inspectie haar eigen geloofwaardigheid "door niet door te bijten". Fleur Agema (PVV) pleitte tijdens het debat voor een VWS-interventieteam van "superprofs" dat kortstondig en intensief de leiding overneemt om in een paar weken orde op zaken te stellen.

Opknippen

De SP hield een pleidooi voor het opknippen van de zorgorganisatie. Careyn nu opknippen brengt volgens de minister echter de continuïteit van zorg in gevaar, omdat de organisatie momenteel niet op orde is. Wel gaf De Jonge aan voorstander te zijn van kleinschalige en persoonlijke zorg, maar denkt dat die heel goed georganiseerd kan worden binnen grote instellingen. Een vaste omvangsnorm wil hij niet stellen.

Careyn moet van de inspectie uiterlijk op 1 april 2018 het verbeteren van de dossiervoering en de overdracht hebben afgerond. Verder moet Careyn uiterlijk op 7 november 2018 de tekortkomingen op het gebied van de inzet en deskundigheid van medewerkers, de sturing van kwaliteit en veiligheid en goed bestuur opgelost hebben.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

R. M. Dalmijn

6 april 2018

Ach ja ; Careyn. Met 28 locaties, 300 vacatures , een mooie klanttevredenheid (7,3) en maar liefst 88% gebruikers die hen aanbevelen heeft nu de passief kiesgerechtigden in de nek. Misschien dat de volksvertegenwoordigers zich eerst even over een clubgenoot willen buigen die als Bestuursvoorzitter zomaar tientallen medewerkers liet meekijken in de diverse registratie systemen.

Top