ACTUEEL

Maasstad laat ‘eigen vleeskeuring’ specialisten los

Het Maasstad Ziekenhuis heeft een alternatief ontwikkeld voor de collegiale toetsing door artsen. In plaats van ‘eigen vleeskeuring’ waarbij artsen elkaar beoordelen, wordt in Rotterdam het functioneren van medisch specialisten door het personeel beoordeeld.

Tijdrovend

In 2007 ontwikkelde de Orde van Medisch Specialisten (OMS) een eerste gestandaardiseerde methode om de kwaliteit van specialisten te meten. Het Maasstad Ziekenhuis vindt de zogeheten “360 graden Feedbackonderzoek”  te tijdrovend. Bovendien worden de specialisten in deze methode louter door collega-artsen beoordeeld.

Naaste medewerkers

Samen met personeelsadviesbureau Nosce Orbis paste het Maasstad Ziekenhuis de methode aan. In de aangepaste opzet vullen twaalf tot zestien naaste medewerkers als poli-assistenten, verpleegkundigen, arts-assistenten, managers en secretaressen,  een vragenlijst in. Hierbij wordt ondermeer gekeken naar communicatie, medisch handelen, professionaliteit, samenwerking en maatschappelijk handelen. De resultaat worden geanalyseerd in een gesprek tussen de specialist en een onafhankelijke psycholoog van Nosce Orbis.

‘Eenzaam bestaan’

Het afgelopen jaar heeft tachtig procent van de 120 specialisten meegedaan aan het Individueel Functioneren van Medisch Specialisten-Maasstad Ziekenhuis (IFMS-Maasstad Ziekenhuis). Aanvankelijk waren de reacties “afwachtend”, aldus oncoloog Jacqueline Stouthard, tevens projectleider van IFMS-Maasstad Ziekenhuis. “Maar na afloop was bijna iedereen enthousiast. Je kunt natuurlijk stellen dat het vreemd is dat nu pas kritisch wordt gekeken naar het functioneren van specialisten. Maar je kunt het ook anders zien: het is vreemd dat de specialist eigenlijk altijd aan zijn lot is overgelaten. Een arts leidt een eenzaam bestaan. Het IFMS-Maasstad Ziekenhuis is ook een blijk van zorgzaamheid voor ons artsen.”

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Heldoorn

27 februari 2010

En waar draait de zorg ook al weer om? Blijkbaar is het niet belangrijk wat patiënten vinden.



Op http://bit.ly/9S1gFr kunnen patiënten de specialisten van het Maasstad ziekenhuis beoordelen.

Anonym

1 maart 2010

"En waar draait de zorg ook al weer om? Blijkbaar is het niet belangrijk wat patiënten vinden."



Waar leidt u dat uit af? Het is geen of/of verhaal, eerder en/en.

Dit is hoe je het ook bekijkt een stap voorwaarts. 180 % feedback is nou niet bepaald het controversiele item wat u ervan probeert te maken. Of doet het er in uw werk niet toe wat de werknemers van de leidinggevende vinden?

Top