ACTUEEL

‘Stop met incidenten melden’

Het is een groot misverstand dat we alles maar moeten melden in de zorg. We moeten minder melden en meer teamgericht bezig zijn met incidenten. Het gaat immers niet om zoveel mogelijk data verzamelen, maar om procesverbetering. Dat stelt Jacques de Bekker, schrijver van ‘Het Recht Op Veilige Zorg’.

Nut van melden

Volgens De Bekker moet zorgpersoneel incidenten leren bespreken. Het is daarom noodzakelijk dat een afdeling eerst praat over het voorval alvorens er melding van te maken. Pas als het incident op de afdeling is besproken en er lering uit getrokken is, is het nuttig om er melding van te maken. Hierbij is openheid de doelstelling.

Focus verleggen

Het melden van het incident an sich is volgens De Bekker niet zinvol. Het gaat om het proces om het incident heen. Wat kunnen we er van leren en hoe kunnen we het voorkomen of beter doen? De Bekker haalt een uitspraak van ombudsman Alex Brenninckmeijer in de Volkskrant aan: de focus moet verschuiven van het incident naar het proces. Relativeren is noodzaak.

Veiligheid in Zicht

Het boek ‘Het Recht Op Veilige Zorg’ is tijdens het MIP-congres over Zichtbare Zorg en Onzichtbare Veiligheid gelanceerd. Het boek is onderdeel van de boekenreeks ‘Veiligheid in Zicht’ en richt zich vooral op meldsystemen. De initiatiefnemers, Triaspect, willen iedere vier maanden een nieuw boek uitgeven.

>> Skipr daily <<

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Familie van overleden patient

19 maart 2010

Ik ken de heer Bekker niet en ken zijn boek niet, maar hij heeft zo lees ik 'de ballen verstand' van wat er in de zorg afspeelt rond het melden van fouten.

Hij zou zijn energie beter kunnen steken in een onderzoek naar de ziekmakende gevolgen van het beleid Bussemaker en Klink.

Op de werkvloer zal elke zorgprofessional wel 3 keer nadenken om in teamverband te vertellen als hij of zij iets fout heeft gedaan. Praten betekent ontslag! Dat is de cultuur die heerst en waar de heer Bekker kennelijk niets van heeft begrepen! Als je een dierbare verliest door onderzorg en ontspoorde zorg dan gooi je dergelijke boeken als die van de Bekker direct in de brandende openhaard! Mijn advies aan de Bekker, ga u verdiepen in andere zaken en hou u verre van de zorg!

Reitsma

19 maart 2010

Veilige zorg is alleen gebaat bij een transparante zorg en daar is in het verleden (te) weinig van gebleken. Basis van vertrouwen alleen is onvoldoende, gezien de ernstige uitwassen uit de recente historie. Recht op veilige zorg alleen (be-)lijden (of beleiden met de mond) is voor de cliënt essentieel, en zou de stimulans dienen te zijn van de staf op de afdeling en het bestuur van de instelling. Zelfs die veiligheid halen we niet eens, ondanks de vele pogingen daartoe in het verminderen van separaties! Laat eerst maar eens zien wat we wél kunnen, dat moet de uitdaging zijn.

Esther-in-Zorgland

20 maart 2010

Jacques de Bekker heeft er waarschijnlijk geen flauw benul van hoe het er in zorginstellingen in de praktijk aan toe gaat.

Klachten van vertegenwoordigers van clienten worden stelselmatig ontkend. Als een incident al op een afdeling besproken zou worden, dan vermoedelijk slechts met de bedoeling om het zo snel mogelijk in de doofpot te stoppen.

En men kan dat ook makkelijk doen, want klachtencommissies en IGZ zijn er slechts, zo blijkt uit de dagelijkse praktijk, om de belangen van de zorgaanbieders te behartigen.

Er van leren? voorkomen? beter doen?

Wordt wakker Jacques de Bekker!!

Top