ACTUEEL

'CIZ, CAK en NZa zijn overbodig in AWBZ-systeem'

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), het Centraal Administratiekantoor (CAK) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) komen in aanmerking voor opheffing waar het de uitvoering van de AWBZ aangaat. Dat blijkt uit een rondvraag van Elsevier. Elsevier noemt de betrokkenheid van het grote aantal instellingen bij de uitvoering van de AWBZ 'een verspilling van belastinggeld'.

Failliet systeem

De AWBZ is in zijn huidige vorm niet te handhaven, schrijft Elsevier. Critici pleiten voor radicale maatregelen om de langdurige zorg te garanderen. Het AWBZ-systeem is failliet, stelt Dik Hermans van het College voor Zorgverzekeringen. De premie voor de volksverzekering en de eigen bijdrage stijgen. Dit is deels te wijten aan de keur aan betrokken organisaties, maar bijvoorbeeld ook frauderende pgb-gebruikers en te hoge inschaling van cliënten door zorginstellingen voor zorgzwaartepakketten. Daarnaast is het onduidelijk welke diensten wel en niet gefinancierd worden met AWBZ-geld. Onlangs protesteerde de Tweede Kamer nog tegen het gebruiken van AWBZ-geld voor seksuele dienstverlening.

Toekomstbestendige AWBZ

Het toekomstbestendig maken van de AWBZ belooft nog een uitdaging te worden. Politieke partijen zijn het niet eens over de aanpak. De PVV en SP willen de AWBZ in de huidige vorm aanhouden, PvdA en CDA willen terugkeren naar de oorsprong en de VVD wil de volksverzekering volledig afschaffen en de langdurige zorg onderbrengen in de Zorgverzekeringswet.

>> Skipr daily <<

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Vossen

25 maart 2010

Ik ben het volledig eens met de auteur. Als grote GGZ instelling in Brabant zijn we bezig samen met de andere GGZ instellingen in deze provincie de kosten in kaart te brengen die de bureaucratie in de AWBZ met zich meebrengt. Een globale schatting is dat dit alleen al voor de GGZ branche in Brabant ca. 4 miljoen op jaarbasis is. Tel daar de V&V en de VG sector bij op en de stijging gaat richting 10 miljoen voor één provincie. Deze investeringen leveren niets op, dit zijn resources die ingezet moeten worden voor het realiseren van indicaties tbv het CIZ, het monitoren van indicaties richting CAK en het zorgen dat rechtmatigheid bewezen wordt tbv het zorgkantoor. Triest dat er wel bezuinigd wordt op zorg voor de meest kwetsbare doelgroep in deze sector in het kader van de pakketmaatregelen.

F. van der Pas

25 maart 2010

De onafhanklijke indicatiestelling vooraf is een sterk onderdeel van de langdurige zorg. De gebruiker weet waar hij aanspraak op maakt en kan daarna kiezen voor zorg in natura of pgb. Het CIZ opheffen is niet slim, tenzij iemand vindt dat het pgb opgeheven moet worden.

Bouma

25 maart 2010

Objectieve indicatiestelling is een verworvenheid voor clienten. Afschaffen lijkt mij niet een goed idee, maar minder bureaucratisch (lees: wantrouwend) zou wel goed zijn.



Ik vraag mij af waar het CVZ de wijsheid vandaan haalt dat zorginstellingen de zorgzwaarte te hoog zouden inschatten. Hier zit namelijk ook een indicatie van het CIZ achter, en die is eerder te laag dan te hoog.

Top