ACTUEEL

Online zorg levert tijdswinst op

Zorginstellingen kunnen tijdswinst boeken door de inzet van internet bij behandelingen. Digitale initiatieven ontlasten artsen en met een minimale bezetting kunnen honderden mensen geholpen worden. Dat bleek heeft donderdag 1 april tijdens de NIMA Marketing in de Zorg bijeenkomst.

Tijdswinst

Volgens Wim de Geus, bedrijfsleider urologie in het UMC St Radboud is er bij de digitale IVF-poli sprake van tijdswinst voor de artsen. Voor de negen onlangs gelanceerde poli’s moet dit nog blijken. De online behandelingen van Brijder Verslavingszorg leveren ook tijdswinst op. Gemiddeld zijn er zo’n driehonderd mensen online in behandeling voor hun verslaving, hiervoor zet Brijder slechts 1 fte in, aldus content manager e-health Jitske Hoogervorst van Brijder tijdens de NIMA bijeenkomst ‘Digitale kansen voor de zorg’. Brijder kent online behandelingen voor alcohol, drugs, roken, gokken en cannabis. Het uitvalpercentage bij online behandelingen is volgens Hoogervorst ongeveer gelijk aan de reguliere behandeling: zo’n veertig tot vijftig procent. Zowel Brijder als het UMC St Radboud hopen in de toekomst de diensten te kunnen integreren met andere zorgbedrijven.

Digitale poli’s

De digitale poli’s van het UMC St Radboud bieden patiënten de mogelijkheid om onderdeel uit te maken van het behandelteam. Het ziekenhuis hoopt dit jaar nog twintig nieuwe digitale poli’s te openen. Het ziekenhuis is in 2003 gestart met een digitale poli voor IVF-patiënten. Dit bleek een succesformule. Halverwege maart heeft het ziekenhuis negen nieuwe digitale poli’s gelanceerd rondom hartfalen, ALS (spierziekte), psoriasis, prostaatkanker, levende nierdonoren, AGS (bijnierstoornis), hemofilie, schisis en vaatproblematiek.

Laagdrempeligheid poli’s

Volgens De Geus zijn de digitale poli’s laagdrempelig. Zorginstellingen moeten niet bang zijn voor het inzetten van internet, vindt hij. De Geus: “Het gemiddelde huishouden in Nederland heet een betere ICT infrastructuur dan een gemiddeld ziekenhuis.”

Medische garantie

Patiënten kunnen zich aanmelden bij de digitale poli’s via hun DigiD. Vervolgens kunnen zij in het portal voor de patiëntengroep alle informatie omtrent hun ziektebeeld vinden. Daar kunnen zijn ook terecht in een chatroom en een forum. “Op het forum kunnen we medische garantie geven, op de chat niet”, zegt De Geus. Een nurse practitioner is verantwoordelijk voor het monitoren van het forum en het doorschuiven van vragen naar de juiste collega’s. 

Transparantie

In het eigen online dossier kan de patiënt ondermeer labuitslagen, gemaakte afspraken en medische brieven vinden. Volgens De Geus gaan artsen bewuster om met het opschrijven van informatie over de patiënt dankzij de openheid die de digitale poli’s bieden. Omdat patiënten mee kunnen kijken, is het van belang alleen relevante informatie te noteren. Er is geen ruimte voor persoonlijke beschouwingen, deze zouden immers tot ontstemde patiënten kunnen leiden. Tot op heden zijn er geen klachten van patiënten over de manier waarop artsen informatie verwoorden.

Bekijk de video van het UMC St Radboud over de digitale poli's

>> Skipr daily <<

Skipr daily brengt u elke ochtend voor 8:00 uur een overzicht van het meest actuele nieuws. Abonneer u gratis op deze dagelijkse e-mailnieuwsbrief. U kunt de Skipr daily personaliseren door zelf de voor u interessante rubrieken te kiezen.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Vlasveld

11 oktober 2010

Een interessant aspect van het bieden van online behandelomgevingen, is dat die omgevingen / zorgprogramma's over het algemeen veel sneller en efficiënter aangepast kunnen worden op de daadwerkelijke behoeften van patiënten.



In een artikel dat ik recent heb geschreven ("Webanalyse is een must-have voor E-health 2.0"; http://eyos.nl/blog/webanalyse-een-must-have-voor-e-health ), probeer ik te laten zien dat oplossingen als Google Analytics in belangrijke mate bij kunnen dragen aan het centraal stellen van de patiënt.



Doordat zowel kwantitatieve als kwalitatieve webanalyse oplossingen inzicht geven in het werkelijke gedrag van groepen gebruikers (patiënten), is het dankzij webanalyse mogelijk om E-health 2.0 omgevingen voortdurend te “fine-tunen” en zo beter af te stemmen op de patiënt. Door bijvoorbeeld duidelijk te krijgen welke onderdelen van een digitaal zorgprogramma het meest gebruikt worden door patiënten en welke juist niet, kan de behandelomgeving voortdurend verbeterd worden.

Top