Finance

Slechte administratie belet factureren no show

Inefficiënte registratie en facturering zorgen ervoor dat negen van de tien ziekenhuizen geen rekening sturen naar patiënten die niet komen opdagen.  Dat constateert facturatie- en debiteurenbeheerder Cannock Chase.

Kostenpost

Patiënten die niet op komen dagen voor een consult is al jaren een grote kostenpost voor ziekenhuizen.  In 2008 werd bekend dat de totale no show ziekenhuizen driehonderd miljoen euro per jaar kost. Daarnaast heeft het zonder melding wegblijven bij afspraken ook een negatief effect op de wachttijden van patiënten die wel aanwezig zijn.

Geen rekening

Hoewel de ICT van ziekenhuizen wel is ingericht op het factureren van no shows, ontstaat er door slechte registratie nadien een enorme werklast. De kosten van het verzenden van rekeningen van no shows wegen voor ziekenhuizen dan ook niet op tegen de baten. In zeker 95 procent van de gevallen worden er daarom geen rekeningen voor no shows verstuurd, constateert Cannock Chase.

Noodzakelijk

Volgens de facturatie specialist en debiteurenbeheerder hebben ziekenhuizen veel te winnen bij het verrekenen van de no shows. “Nu de rijksoverheid budgetkortingen heeft aangekondigd, is het verhogen van de declarabiliteit noodzakelijk”, stelt  Eef van Riet van X-PACT, een joint venture tussen Cannock Chase en outsourcing consultant Tacstone. “Het is niet alleen financieel noodzakelijk, het is ook niet meer uit te leggen aan patiënten die in dezelfde tijd wel geholpen hadden kunnen worden. Wegblijven zonder afmelding kan niet meer, ziekenhuizen moeten dit niet langer accepteren.”

Opvoedkundig karakter

Volgens Van Riet ligt het antwoord in het uitbesteden van de facturering. Hoewel ziekenhuizen daarmee een deel van de gederfde inkomsten kunnen terugverdienen is het een illusie om te denken dat daarmee alle kosten van de no show worden gedekt. Het factureren van no showfacturen heeft vooral een opvoedkundig karakter.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anonym

6 mei 2010

Draai het eens om ... PinkRoccade faciliteert al bij meer dan tien ziekenhuizen en GGZ's dat cliënten zelf afspraken via internet kunnen plannen en ook verschuiven en annuleren. De no show op via internet gemaakte afspaken daalt in alle gevallen ruim onder de 0,5%.

Kortom, cliënt self service - ofwel de patiënt als sturende kracht - zorgt voor meer efficiëntie en service.

Meihuizen

8 mei 2010

Een lastig punt in deze discussie blijf ik altijd vinden dat een ziekenhuis (en ik sta 'aan de kant van' de ziekenhuizen) mij ook niet vergoed als ik een uur moet wachten terwijl ik een afspraak heb gemaakt. Dat kost mij ook tijd en geld. Ik ben geen principieel tegenstander van een no-show fee, maar ook niet per se voor. Een 'afreken cultuur' maakt zaken niet alleen maar beter...

itlufltl

26 augustus 2010

r5jsjskmdhdrh

Top