Finance

Vakbond dreigt TSN met acties om salarisperikelen

Het niet tijdig of te laag uitbetalen van salarissen door Thuiszorg Service Nederland (TSN) duurt zo lang dat werknemers inmiddels opstappen en vakbond Abvakabo FNV acties voorbereidt. Dat schrijft de Telegraaf.

Fouten in automatiserings

Volgens Fred Seifert Abvakabo FNV ligt de oorzaak van het niet correct uitbetalen van salarissen deels bij het automatiseringssysteem dat TSN, de grootste thuiszorgorganisatie in Nederland, gebruikt. Volgens Seifert gaat het vaak fout als mensen de ene week heel veel en de andere week veel minder werken. “Dat kan het systeem niet aan. Maar waar het probleem nu precies zit, daar hebben we de vinger nog niet achter gekregen.”

Onwennigheid

De problemen met het systeem, waar medewerkers zelf hun gewerkte uren en verlofdagen moeten invoeren, zijn ook deels terug te voeren op onwennigheid van het personeel, aldus Seifert. Maar volgens hem gaat het ook regelmatig fout als gegevens wél correct zijn ingevoerd.

Vervanging bij ziekte

Een ander probleem bij de TSN  is dat de organisatie de vervanging bij ziekte slecht geregeld heeft. Werknemers moeten daar zelf achteraan, omdat de planners er niet in slagen. Ook moeten zij zelf hun cliënten afbellen terwijl ze ziek zijn. De vakbond schrijft deze gang van zaken toe aan het bedrijfsmodel van TSN:  een kleine staf op het hoofdkantoor en weinig ondersteuning voor de werknemers in de thuiszorg. Meer thuiszorgorganisaties werken volgens dit model om de administratiekosten laag te houden.

'Opstartproblemen'

Volgens TSN is er weinig aan de hand en gaat het om opstartproblemen. De strubbelingen hebben volgens financieel directeur Huub Gerard van TSN vooral te maken met twee overnames, een nieuw salarisadministratiesysteem  en een forse groei in personeel. Gerard: “Het zou kunnen dat daardoor nog wat fouten worden gemaakt, omdat door de overgang van het ene systeem naar het andere niet alles goed is overgenomen.”

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Kappers

1 juni 2010

Vanaf januari 2010 heb ik nog geen salaris mogen ontvangen.

Het meest vervelende is dat ondanks mijn E-mails, telefoontjes en het bezoeken van het inloopspreekuur, er ook deze maand weer niets is overgemaakt en ook mijn status is nog steeds niet in orde.

Ik heb altijd veel plezier in mijn werk en wil dat graag zo houden.



Amanda

de Vries

9 juni 2010

Ik kwam via de gemeente bij TSN terecht. Vond het idee van hoe je aan cliente al raar. Tot ik 3 weken later stopte en 1 maand op me geld moest wachten zit nu vanaf maart 2010 al te wachten op me hard gewerkte 9 uurtjes.



Tot op heden nog niks ontvangen. Niet na bellen of mailen.

Anonym

1 juli 2010

wat een ellende bij tsn

ik raad iedereen aan om zo snel mogelijk een andere baan te zoeken



heb nooit op tijd mijn geld gehad

en altijd veel te weinig





dus wees gewaarshuwd



een ex werkneemster van tsn

Top