ACTUEEL

Cordaan discrimineert hulp 'met kleurtje'

Hoewel Cordaan discriminerende klanten uit het thuiszorgbestand heeft geschrapt, moest een gekleurde medewerker naar huis op verzoek van een klant. Dat meldt Het Parool.

Met 'kleurtje' niet naar klant

De 18-jarige Efraim begon vorige week maandag aan zijn vakantiebaan als thuiszorgmedewerker bij Cordaan. Toen hij de volgende ochtend op weg was naar zijn volgende adres werd hij gebeld door Cordaan dat zijn cliënt liever geen man over de vloer had. ''Daar kon ik me nog wel in vinden,'' zegt hij. Vervolgens moest hij naar een ander adres. ''De medewerker aan de telefoon vroeg toen: 'Heeft u een kleurtje? Als u een kleurtje heeft, kunt u daar niet naartoe. Die mevrouw houdt niet van mensen met een kleurtje.'' Efraim is ervan overtuigd dat het niet de eerste keer is dat dit aan een medewerker wordt gezegd. ''Ze zei het zonder aarzeling in haar stem, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.''

Racisme

Het zijn niet de discriminerende klanten waar moeder en zoon Hart van schrikken. Efraim: ''Het zal wel vaker zo zijn dat een cliënt geen homoseksueel wil of iemand met een kleurtje. Maar dat een bedrijf als Cordaan racisme steunt, is echt een probleem.''

'Ongelukkig incident'

Na het telefoontje van Cordaan heeft Efraim direct ontslag genomen. In de dagen daarna belde de zorginstelling met excuses. In een verklaring spreekt Cordaan van een ongelukkig incident, meldt Het Parool. 'Deze uitzendkracht had nooit op die manier bejegend mogen worden.'  Volgens Cordaan zijn alle medewerkers nogmaals op de hoogte gebracht van de richtlijnen; kleur is nooit een selectiecriterium.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Anonym

27 juli 2010

Ik zou vooral de klanten informeren.

Marges

27 juli 2010

Ik had juist niet aangegeven dat ik anoniem wilde reageren. Zeker niet in dit soort zaken. Kees Marges, Rotterdam.

Meihuizen

2 augustus 2010

Jammer voor Cordaan dat ze zo in het nieuws moeten komen, maar ook jammer dat het wordt afgedaan als incident... de balans tussen wat een client vraagt (vraaggericht werken, belevingsgerichte zorg et cetera) versus wat 'aanvaardbaar' is, is voor medewerkers (en management) een dagelijkse vraag. Uit religieuze, culturele of persoonlijke redenen kunnen clienten van alles vragen. Discriminatie is uiteraard uit den boze, maar (ik spreek uit ervaring als manager in de Thuiszorg) wie doe ik een plezier door een hindoestaanse verpleegkudnige te sturen naar iemand die een hekel heeft aan mensen met 'een kleurtje'? Ik keur dit uiteraard af, maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de enorme inspanningen en ellende die het geeft om zo iemand duidelijk te maken dat we in Nederland niet discrimineren (en zo iemand zorg weigeren mag niet) vaak maken dat de overbelaste thuiszorg dan toch maar eieren voor haar geld kiest... moreel juist gedrag is nastrevenswaardig, maar de dagelijkse praktijk is weerbarstig. Ik zou ook niet staan te springen als ik naar een klant zou worden gestuurd waarvan ik weet dat hij/zij een hekel heeft aan blanke mannen. De uitdaging erin zien om daar verandering in te brengen is op papier mooi, maar in de dagelijkse praktijk zeker niet voor iedereen weggelegd...

Top