ACTUEEL

Meldactie betrokkenheid patiënt van start

Patiëntenorganisaties zijn een nieuwe meldactie gestart. Op de site Consumentendezorg.nl kunnen patiënten hun ervaringen over hun betrokkenheid bij hun behandeling melden.

Betrokkenheid patiënt

De Hart&Vaatgroep, de Reumapatiëntenbond, de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties, het Astmafonds, het Landelijk Platform GGZ, de Diabetes Vereniging Nederland en de NPCF vinden dat de betrokkenheid van patiënten bij hun behandeling beter kan.

Beleidsvorming

Met de meldactie hopen de organisaties inzicht te krijgen in de stad van zaken op het gebied van zelfmanagement. De resultaten gebruiken de organisaties om hun eigen beleid verder te ontwikkelen en om het gesprek aan te gaan met de politiek en zorgverzekeraars.

<< Skipr en social media >>

Volg Skipr ook op Twitter.
En meld u aan voor de groep Skipr op LinkedIn.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

van Doorn

12 augustus 2010

Betrokken worden en betrokken zijn, je ook betrokken voelen. Betrokkenheid heeft diverse dimensies. Sinds 2006 is op dit terrein onderzoek gedaan vanuit het project 'Het start bij de vraaag'. Sinds 2008 wordt dit aspect ook meegenoemn in het zorgconcept 'Zorg voor elkaar'. Door het stimuleren van de dialoog met de hoofdrolspelers in het primaire proces wordt betrokkenheid bevordert. Zowel actieve betrokkenheid als het gevoel betrokken te zijn. Die basis creëert een positieve starthouding voor het ontwikkelen van zelfmanagement. Het is dan namelijk niet meer het gevoel van ik moet het zelf uitzoeken. Zelf management wordt dan ervaren als ruimte voor autonomie, ieder naar vermogen. En dat laatste is de professionele uitdaging, vraagt bewustwording en training.

Er worden mooie stappen gezet. Alleen de vraag of iemand meer betrokken kan worden doet denk ik tekort aan wat dit thema in zich heeft.

Top