ACTUEEL

Medische kliniek Vatan richt zich op Turken

De eerste medische kliniek die zich uitsluitend richt op allochtone patiënten gaat volgende maand open in Amsterdam. De naam van de instelling is Vatan en is opgericht door een aantal specialisten van voornamelijk Turkse afkomst. Dat meldde kinderarts Sukru Genco, een van de initiatiefnemers, maandagavond in het tv-programma Nieuwsuur.

Hulp in land van herkomst

Uit informatie van zorgverzekeraar Agis blijkt dat jaarlijks ruim 30.000 Turken tijdens hun zomervakantie naar een Turks ziekenhuis gaan met hun klachten. “Een deel van de Turkse allochtonen voelen zich onvoldoende begrepen door Nederlandse hulpverleners en zoeken hulp in het land van herkomst, vaak ondanks goede kennis van de Nederlandse taal”, aldus de Vatankliniek op haar website.

'Overbodige operaties'

Kinderarts Genco zei in de uitzending dat Turkse ziekenhuizen soms meer zorg geven dan nodig is. “Er wordt veel meer medicatie gegeven, er vinden meer onderzoeken plaats, maar ook worden overbodige operaties uitgevoerd”, aldus Genco. Met zorgverzekeraar Agis als financier, wil de Vatan-kliniek de stroom Turkse patiënten naar Turkije afremmen en overbehandeling in dat land tegengaan.

Marktonderzoek

De initiatiefnemers hebben een marktonderzoek gehouden om te zien of er belangstelling zou zijn voor behandeling in Nederland. Volgens Genco zou 90 procent van de Turken die zich nu in Turkije laten behandelen, voor een behandeling in Nederland kiezen als er een kliniek als Vatan zou zijn.
Vatan is al actief als besnijdeniskliniek met vestigingen in Amsterdam, Utrecht en Apeldoorn. (ANP)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

tjark reininga

22 september 2010

de initiatiefnemers lijken een gat in de markt te hebben gevonden en hun actie past in de ontwikkeling van marktwerking in de zorg. Ziekenhuizen lijken deze als bedreigend te ervaren, maar dat is niet nodig.



In het algemeen moet natuurlijk de vertrouwensrelatie tussen patiënt en huisarts (en eventueel behandelende specialisten) centraal staan in behandelingstrajecten. En daadwerkelijke behandeling dient zoveel als mogelijk is in de eigen omgeving van de patiënt plaats te vinden.

Vatan heeft wat mij betreft dan ook vooral een functie als expertisecentrum voor medische communicatie tussen huisarts (èn specialist) en patiënt, en eventueel als leverancier van second opinions. Het zou de eigenlijke behandeling aan huisarts (en specialisten) moeten laten.

De verzekeraar kan het in deze functie aanbieden naast of in plaats van de vergoeding voor behandeling in het land van herkomst.

Gunes S

30 september 2010

Ik denk zeker dat een goede ontwikkeling is, zowel voor jonge allochtonen die hier gestudeerd hebben als voor patienten die vertrouwen niet zouden hebben bij anderen.

Complimenten voor intiatiefnemers en succes.

wilen jullie terug reageren en misschien een telefoon nummer achter laten zodat ik met bevoegde personen hierover kan bepraten.

Top