ACTUEEL

Atsma komt terug op verbod nachtvluchten traumaheli

Atsma komt terug op verbod nachtvluchten traumaheli

Staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) laat onderzoeken of traumahelikopters 's nachts vaker kunnen vliegen. Op dit moment mag in noodsituaties vanaf de ziekenhuisdaken worden gevlogen. Atsma wil van deskundigen horen of er ook in niet-levensbedreigende situaties 's nachts veilig kan worden geland en opgestegen van die daklocaties.

's Nachts vliegen

De Inspectie Verkeer en Waterstaat vindt dat het aantal nachtelijke vluchten tot een minimum beperkt zou moeten worden, omdat 's nachts vliegen ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch altijd minder veilig is dan overdag. De inspectie verleent ontheffingen voor nachtelijke vluchten in noodsituaties. Maar als de heli leeg terugkeert, bijvoorbeeld wanneer de patiënt met de ambulance kon worden vervoerd of na een loos alarm, wordt geen ontheffing gegeven.

Positief advies

Atsma is er veel aan gelegen om begin april duidelijkheid te geven. Als de deskundigen onder aanvoering van Benno Baksteen, voormalig president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, een positief advies geven over uitbreiding van de nachtelijke vluchten dan zijn de bezwaren van tafel, meent hij. De staatssecretaris wil "de grootst mogelijke rek opzoeken omdat het om mensenlevens gaat".

Vergunning

De ANWB en de ziekenhuizen zijn al jaren bezig om de nachtvluchten te organiseren. Na de Volendam-brand is de discussie over de nachtvluchten op gang gekomen. Het ministerie van Volksgezondheid wilde toen een landelijk dekkend netwerk. ANWB-directeur Guido van van Woerkom noemt het vreemd dat het ministerie van Volksgezondheid de vluchten toejuicht maar dat het ministerie van Atsma geen vergunning wil geven. Vrijdag stuurt de ANWB een brief over de kwestie naar de Tweede Kamer. De brief is mede ondertekend door Jean Savelkoul, vicevoorzitter van de raad van bestuur van het VU Medisch Centrum.

Veiligheid

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) zegt aan alle veiligheidseisen te voldoen. Een woordvoerder noemt het "van levensbelang om snel ergens te kunnen zijn. Een heli heeft een groot bereik en kan snel ter plaatse zijn."

Wethouder Amsterdam

De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg (VVD) wil contact opnemen met Atsma om hem te zeggen dat de traumahelikopter 's nachts moet kunnen vliegen. "Zowel de VU als de ANWB heeft aanpassingen gedaan aan het dak en de helikopter waardoor ze 's nachts veilig kunnen vliegen". (ANP)

2 Reacties

om een reactie achter te laten

Lucien Engelen

7 januari 2011

In Nijmegen hebben we in opdracht van de Minister van Vlksgezondheid een pilot gedaan die antwoord moest geven op de vraag of Nachtvliegen met een Traumaheli kón én veilig was. Dat bleek zo te zijn. Lees in dit rapport wat is opgesteld mét en namens de 3 andere helicentra (Rotterdam, Amsterdam en Groningen) de achtergronden en onderbouwing hiervan.

De veiligheid is daarbij ook onderzocht en we vliegen al sedert November 2006 !!! vanuit Nijmegen dag & nacht.

http://www.azo.nl/documents/RapportageNachtpilot_000.pdf

Lucien Engelen
Hoofd Acute Zorgregio Oost
waar de Nijmeegse Traumaheli Lifeliner 3 onderdeel van uit maakt.

Ida

9 januari 2011

Heeft dhr. Atsma zich wel voldoende laten informeren voor hij een negatieve beslissing nam ?
De eerste alinea suggereert dat het onveiliger opstijgen en landen zou zijn als de situatie niet-levensbedreigend is. Zie ik hier iets over het hoofd ?
Overigens hoop ik - als volkomen leek - dat het hele plan wel zal doorgaan !

Top