ACTUEEL

'Twitterkliniek bespaart kosten'

'Twitterkliniek bespaart kosten'

Vertegenwoordigers van zeven ziekenhuizen komen op 28 januari bijeen in het Martiniziekenhuis in Groningen om de mogelijkheden van social media als Twitter te bespreken. Dat meldt het Martiniziekenhuis maandag.

Communicatie

De bijeenkomst van de eerste zogenoemde twitterkliniek heeft als doel om het contact tussen arts en patiënt te verbeteren en om ziekenhuizen transparanter te laten werken. Het is een initiatief van Renate Wijma, Joost Schrage, Bianca Habing in samenwerking met het Martini Ziekenhuis/Brandwondencentrum.

Kosten besparen

Initiatiefneemster Renate Wijma denkt dat in de toekomst patiënten via Twitter vragen aan artsen kunnen stellen. Dat werkt kostenbesparend, aldus Wijma, maar ziekenhuizen moeten dan niet angstvallig met sociale media omgaan. "Bovendien is de patiënt eerder tevreden, omdat hij het ziekenhuis niet hoeft te bezoeken." Volgens Wijma zoekt 32 procent van de patiënten nu al op internet naar symptomen van een bepaalde ziekte die zij denken te hebben. "Ze bezoeken dan een arts om dit te laten verifiëren."

Druk vanuit publiek

Volgens Wijma zijn ziekenhuizen te terughoudend als het gaat om sociale media. "Artsen twitteren zelf bijna niet, maar worden wel via internet beoordeeld. Er komt steeds meer druk vanuit het publiek en de zorgverzekeraars op ziekenhuizen om beter te presteren." (ANP)

4 Reacties

om een reactie achter te laten

Lucien Engelen

10 januari 2011

Mooi initiatief om zorgprofessionals meer te gaan betrekken bij de rol van Sociale Media.

In tegenstelling tot dit bericht is het UMC St Radboud NIET hierbij betrokken.

De indruk wordt verder gewekt dat via twitter op een veilige manier vragen te stellen zijn. Dat kan NIET. Vragen en antwoorden welke persoonsgerelateerd zijn, kunnen binnen de huidige wetgeving niet via sociale media met elkaar worden gedeeld.

Om die reden hebben de mensen van het twitterspreekuur dan ook een aparte dienst ingezet. http://www.skipr.nl/actueel/id2363-huisarts-houdt-spreekuur-op-twitter.html

DM's zijn namelijk NIET veilig te verzenden omdat ze niet via een beveiligde verbinding worden verstuurd.

Twitter is een prima communicatie kanaal voor algemene informatie over de zorg, ziekten en etc, maar niet voor uitslagen, persoonsgerelateerde informatie. Dit staat natuurlijk naast het inzetten er van door lotgenoten onder elkaar.

Voor de sociale contacten en informatie voorziening zijn sociale media prima, hetgeen wij ook sinds lange tijd propageren o.a. samen met de Mayo Clinic, zie verder eventueel (http://www.skipr.nl/actueel/id5567-umcn-community-leader-social-media-health-network.html)

Wijma

10 januari 2011

Voor de volledigheid wil ik graag dat u de naam van het UMC St Radboud in Nijmegen uit bovenstaande tekst verwijderd. Het UMC St Radboud in Nijmegen is niet ACTIEF betrokken bij de TwitterKliniek. Het is een initiatief van Renate Wijma, Joost Schrage, Bianca Habing i.s.m. het Martini Ziekenhuis/Brandwondencentrum.
Voor meer informatie gelieve contact op te nemen met Renate Wijma, renate@twitterkliniek.nl of 06-46078487

Derk Arts

11 januari 2011

Ik denk dat het voor iedere kritische lezer duidelijk is dat Twitter absoluut geen geschikt medium is om te communiceren over ziekte.

Los van het versturen van informatie over onbeveiligde verbindingen zijn tweets in principe een publieke aangelegenheid en alhoewel de mogelijkheid tot prive berichten bestaat is de kans op fouten hierbij erg groot met als consequentie dat medische informatie voor het publiek leesbaar wordt.

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat voor een vragen en antwoorden er via dit kanaal uitgewisseld kunnen worden zonder persoonlijke informatie zoals diagnose te noemen.

Er zijn tal van opties om contact met de arts te onderhouden via veilige, beschermde kanalen zonder het ziekenhuis te bezoeken.

Brechje

17 mei 2011

Tja, ook voor e-mail geldt dat dit niet veilig is. Toch mailen heel veel artsen met hun patiënten, ook over persoonlijke informatie.

Top