ACTUEEL

Vakbond vindt loonoffer Viva-personeel ‘asociaal'

Vakbond FNV AbvaKabo is woedend over het voornemen van Viva Zorggroep om het personeel twintig procent loon te laten inleveren. Volgens de vakbond is Viva op grond van de cao thuiszorg verplicht om "netjes" salaris betalen.

 
Emotioneel debat


De vakbond was donderdagavond een van de partijen die insprak tijdens een gemeenteraadsvergadering in Haarlem. Volgens het Noord-Hollands Dagblad was het "een heftig en emotioneel debat" tussen thuiszorgmedewerkers, de leiding van Viva Zorgroep en de leden van de gemeentelijke raadscommissie samenleving. Viva wil de hulp in de huishouding twintig procent korten op het salaris. Het bedrijf zegt anders om te vallen.

Asociaal

Volgens vakbondsbestuurder Wim van der Hoorn wordt personeel onder druk gezet om hun handtekening onder het loonoffer te zetten. "Mensen zouden anders hun baan en hun klanten kwijtraken. Afgezien van het feit dat die handtekeningen niets waard zijn, is dit asociaal. U valt onder de CAO voor de thuiszorg, dus u moet gewoon netjes uw salaris krijgen.''

Zware gevallen

Diverse thuiszorgmedewerkers deden hun verhaal. Hieruit kwam naar voren dat de klantengroep zwaarder is dan de gemeente denkt. Volgens Viva wijst de gemeente steeds vaker de lichtste categorie zorg toe aan ‘zware' gevallen omdat dat het goedkoopst is. Toch treft de  gemeente volgens de Haarlemse wethouder Jack van der Hoek (D66) geen blaam.

3 Reacties

om een reactie achter te laten

Ton

28 januari 2011

Ach, die vakbond denkt alleen maar aan haar ledenlijst. Zorg dat er goed voor die opaatjes en omaatjes gezorgd wordt door mensen die er niet voor hun centjes staan maar vanuit een roeping. Haal de nonnen terug!

Lot

28 januari 2011

Ga lekker zelf het klooster in!

Als wij willen dat er goed voor onze opa's en oma's gezorgd wordt, moeten we nadenken waar we ons geld aan uitgeven.
Ik doe dat het liefst aan degene die ook daadwerkelijk helpt en daar de tijd voor heeft.
Niet aan marketingproducten, bedrijfseconomische overhead en bureaucratische minutenregistratie omdat de concurrentiepositie van thuiszorgbedrijven als Viva overeind gehouden moet worden.
Zorg is geen markt en marktwerking heeft ook allang bij post en trein, bus en energie laten zien dat óf de kwaliteit minder wordt, óf de prijs hoger en dat de mensen die het werk moeten doen uiteindelijk ook de tol betalen zoals hier bij Viva weer duidelijk te zien is.

Anne

28 januari 2011

Het punt is helemaal niet dat de vakbond tégen de Viva is!

Ze laten alleen zo wél zien dat er door alle partijen naar andere oplossingen gezocht moeten worden i.p.v. de laagst betaalden nóg lager moeten willen betalen.

Zoals Lot zegt: zorg is geen markt. Omdat je bij thuiszorg(bedrijven) nauwelijks op materiaal o.i.d. kan bezuinigen om goedkoper uit te zijn wordt het óf de salarissen, óf de kwaliteit. Voor beide is dat kwalijk. Gaan we zo met onze ouderen om?

Top