Bij circa de helft van de zorginstellingen is de facilitaire dienst verantwoordelijk voor de ICT. Dit bemoeilijkt een verdere integratie van ICT in het zorgproces. Dat constateert van ICT-specialist Imtech ICT Communication Solutions , die is uitgevoerd door Goals Marktbewerking onder ruim 300 (middel)grote zorginstellingen.
Volwassenheidsniveau
Facilitaire diensten blijken een instrumentele kijk op ICT te hebben en vooral de betrouwbaarheid van de ICT-voorzieningen belangrijk te vinden. Dit betekent dat er weinig wordt nagedacht over de strategische implicaties van ICT. Valt de ICT-infrastructuur daarentegen onder verantwoordelijkheid van een aparte ICT-afdeling, dan heeft de infrastructuur volgens Imtech vaak “een hoger volwassenheidsniveau”. “De ICT-manager denkt al meer op strategisch niveau na over hoe innovatie ingezet kan worden om de kwaliteit van de zorg te borgen”, aldus Imtech.
Risico’s
In algemene zin constateert Imtech dat informatie- en communicatievoorzieningen binnen zorginstellingen een steeds hogere prioriteit krijgen. Dit blijkt ondermeer uit het feit dat veel zorginstellingen de infrastructuur voor verschillende locaties al centraal hebben ingericht. Dit is wat Imtech betreft een eerste stap naar verdere integratie. Dit neemt niet weg dat de integratie met ketenpartners volgens Imtech nog beperkt is. Dit leidt tot dubbel werk en risico’s bij de overdracht van informatie.