ACTUEEL

Patiënten gevraagd naar AWBZ-ervaringen

Via internet en telefoon kunnen mensen hun ervaringen met de nieuwe AWBZ-regels doorgeven. Belangenorganisaties op het gebied van gezondheidszorg hebben een landelijke meldactie hebben geïnitieerd om inzicht te krijgen in de gevolgen van de nieuwe AWBZ-regels die per 1 januari zijn ingevoerd. Met de ervaringen willen de organisaties vervolgens in gesprek gaan met het kabinet en de Tweede Kamer.

Betrokken partijen

De meldactie vindt plaats van 18 april tot 10 mei.  De Meldactie AWBZ is een initiatief van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Centrale Samenwerkende Ouderenorganisaties, Landelijk Platform Geestelijke Gezondheidszorg, LOC zeggenschap in zorg, Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie, Per Saldo en Platform Verstandelijk Gehandicapten in samenwerking met Zorgbelang en Mezzo en de Landelijke Vereniging voor Mantelzorgers en Vrijwilligerszorg.

1 Reacties

om een reactie achter te laten

Rietbroek

10 april 2009

Geachte lezer,

Dank u wel voor deze informatie. Ik wil reageren op de steeds verder gaande bureaucratie rondom de AWBZ en de werkwijze van het CIZ en het daarbij behorende AZR. De werkzaamheden voor de afdeling V&V in een thuiszorgorganisatie zijn van zorginhoudelijk overgegaan naar praktisch alleen administratieve werkzaamheden en enorm strakke regelgeving, richtlijnen en het bewaken van termijnen waarop herindicaties dienen worden aangevraagd.

Het CIZ heeft de opdracht zeer krappe indicaties te stellen, het gevolg is dat de planning van de werkzaamheden bij clíënten niet ruim is, denk aan 1,9 uur voor de hele week kousen aan en uittrekken. het is bijna meer werk om het te regelen dat een zorgteam dit gaat doen dan de tijd die zij bij cliënten mogen zijn. Dan heb ik het nog niet over de organisatiekosten die het met zich meebrengt om dergelijke krappe indicaties administratief te verwerken. Een tweede heel belangrijk aspect in deze kwestie is dat de werkdruk voor de medewerkers V&v steeds verder wordt verhoogd.



Betreurenswaardig dat wij in ons land de zorg op deze manier afbreken, zowel voor de cliënt die thuis wil / moet blijven wonen als voor de medewerkers V&V.



Succes gewenst en ik blijf de site volgen,

Nel Rietbroek

Algemeen directeur Actie Zorg

Alkmaar

Top